Mini Cooper 80 PS
Καλά τα 1.000 άλογα και τα μεταξόνια-γέφυρες, αλλά με μόλις 80 άτια ένα Mini Cooper κάνεις… Τρελό Παιχνίδι
Του Γιώργου (Déjà Vu) Χριστοδουλόπουλου
Το αυτοκίνητο γενικά είναι ίσως το μοναδικό καταναλωτικό αγαθό που χαρακτηρίζεται από τόση μεγάλη ποικιλομορφία: σεντάν, κουπέ, τετρακίνητα, ατμοσφαιρικά, τουρμπάτα, εκτός δρόμου, σουπερμίνι, πολυμορφικά… Δεν είναι, ρε παιδάκι μου, στερεοφωνικό ας πούμε το αυτοκίνητο, που όσα περισσότερα λεφτά έχεις, τόσο καλύτερο ήχο θα πάρεις και τέλος. Εδώ, με τα ίδια χρήματα πάνω-κάτω έχεις πολλές επιλογές, που έχουν να κάνουν ανάλογα με τα γούστα σου. Και ενώ οι περισσότεροι από εμάς αρέσκονται να αγοράζουν και να βελτιώνουν πιο καινούργια μοντέλα, υπάρχουν και κάποια παλιότερα που συνεχίζουν να διατηρούν το ενδιαφέρον του κόσμου σε υψηλό επίπεδο ακόμα και αρκετές δεκαετίες μετά την παρουσίασή τους στην αγορά. Ένα από αυτά τα αυτοκίνητα είναι σίγουρα το Mini Cooper, που ούτως ή άλλως αποτελεί ένα από τα πιο καλοπουλημένα μοντέλα στην ιστορία της ανθρωπότητας. Και αυτό δεν είναι τυχαίο: εκτός από σημαντικό δείγμα της βρετανικής κουλτούρας, πράγμα που σημαίνει ότι αρκετοί το έχουν αποκτήσει για να «πουλήσουν» την αντίστοιχη μούρη, ένα κλασικό Mini μπορεί ακόμα και στις μέρες μας, τις μέρες των smart και των IQ, να προσφέρει πολλά στον οδηγό του.
Κλασική δύναμη
Καταρχάς, ας ξεκινήσουμε από ένα αξίωμα: στην επιτάχυνση το μικρό βάρος παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο με τη μεγάλη δύναμη. Και το κερκυραϊκό Mini Cooper που χαζεύεις ήδη στις φωτογραφίες ζυγίζει κάτω από 700 κιλά – αυτό σημείωσέ το και έχε το στο νου σου, όταν διαβάζεις τις επόμενες γραμμές. Το μικρό βάρος λοιπόν σημαίνει ουσιαστικά και γενικά μιλώντας ότι, κάθε επιπλέον άλογο που κερδίζει ο κινητήρας σου, μεταφράζεται σε πάνω από ένα άλογο σε επίπεδο επιδόσεων – γι αυτό και η αναλογία ισχύος/βάρους είναι ένας αριθμός, στον οποίον αρκετοί δίνουν μεγαλύτερη βάση από ότι στην ξερή ιπποδύναμη ή στη ροπή.
Κάπως έτσι, ένα Mini Cooper δε χρειάζεται, ούτε μπορεί να αποκτήσει βεβαίως-βεβαίως λόγω υποδομών, κινητήρα με αρκετές εκατοντάδες ίππους, για να είναι γρήγορο και ανταγωνιστικό. Κάπως έτσι, το 1000ράκι μοτέρ που χρησιμοποιούσε το Mini Cooper του φίλου μας του Πέρσου από το νησί των Φαιάκων, αντικαταστάθηκε από ένα 1300άρι, τετρακύλινδρο και οκταβάλβιδο κινητήρα, ο οποίος έχει μάλιστα δεχθεί ενισχύσεις που φτάνουν την ισχύ του στα 80 άλογα. Ας δούμε πώς: καταρχάς, μιας και μιλάμε για καθαρά ατμοσφαιρική προσέγγιση, ανοίχτηκε η κεφαλή, η οποία βελτιώθηκε για να αποκτήσει καλύτερη ροή και απέκτησε νέα φλάντζα, που φέρνει τη συμπίεση στο 11:1. Κατόπιν ήρθε η σειρά του εκκεντροφόρου, οπότε το εργοστασιακό εξάρτημα έδωσε τη θέση του σε ένα της Piper. Ένα το κρατούμενο. Μετά, ήρθε η ώρα της τροφοδοσίας: ένα διπλό, 40άρι Weber ήρθε και κόλλησε για να φέρει… αέρα ανανέωσης. Διπλό καρμπυρατέρ λέει. Άλλες εποχές. Νοσταλγικές. Δύο οι κρατούμενοι... Φυσικά, είναι δεδομένο ότι μια καλή εξάτμιση μπορεί να κάνει το μοτέρ σου να κερδίσει κάποια πράγματα, και υπό αυτό το σκεπτικό ο Σπύρος αντικατέστησε ολόκληρο το σύστημα, από το χταπόδι μέχρι και το τελικό. Πλέον η εξάτμιση είναι ελεύθερη και βάζει και εκείνη το χεράκι της στο ζωντάνεμα των επιδόσεων. Τρία τα κρατούμενα λοιπόν. Κλείνοντας, στο Mini τοποθετήθηκε νέο ψυγείο λαδιού Valeo και διπλό βεντιλατέρ, ενώ και το κάρτερ είναι αλουμινίου.
Spintronics
Με τις επεμβάσεις στο μοτέρ ολοκληρωμένες (τουλάχιστον για λίγο…), το παιχνιδάκι υπό δημιουργία χρειαζόταν δυνατότερα φρένα. Την ανάγκη αυτή κάλυψε ένα σετ της AP Racing για τον εμπρός άξονα που φιλοξενείται μέσα στις 13άρες Minilite, που περιλαμβάνει τετραπίστονες δαγκάνες και δίσκους διαμέτρου 247mm, ενώ και τα σωληνάκια που χρησιμοποιούνται είναι υψηλής πίεσης. Από εκεί και πέρα, τη σκυτάλη πήρε ο τομέας της μετάδοσης. Αρχικά το τεσσάρι κιβώτιο ανοίχτηκε και η πρώτη και η τρίτη σχέση του κόντυναν και κατόπιν ο σφόνδυλος ελάφρωσε.
Σε επίπεδο ανάρτησης τώρα, ο Πέρσος έβαλε και πάλι το χεράκι του κάνοντας τα… δικά του στις φούσκες, ενώ τοποθέτησε και ένα σετ Kayaba Gas.
Πάμε τώρα στην εμφάνιση: το αμάξωμα του Mini ανακατασκευάστηκε πρόσφατα, καθάρισε εντελώς και μετά βάφτηκε στο μπλε χρώμα που χαρακτηρίζει τα Honda CBR, ενώ δουλειά έχει πέσει και στο εσωτερικό, με το νέο ταμπλό που έχει τοποθετηθεί να προέρχεται από Mini Cooper S και τα bucket καθίσματα της Recaro από Ford Escort RS.
Όλα τα παραπάνω δημιουργούν ένα ελκυστικό σύνολο που, παρόλο που κατάγεται από την Κέρκυρα, σίγουρα θα ζήλευαν αρκετοί αστοί. Βλέπεις, αν ξεπεράσεις το ότι πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε αρκετές δεκαετίες πίσω και που προφανώς δε διαθέτει τη σημερινή άνεση και ποιότητα κατασκευής, από τη μία το μικρό του μέγεθος και από την άλλη η οδηγησιμότητά του, το κάνουν σκληρό αντίπαλο για τα smart αυτού του κόσμου. Και να μην ξεχνάμε ότι με το Mini τουλάχιστον μπορείς κιόλας να συμπλεκτάρεις, να σπινάρεις και γενικά να «νιώσεις» πολύ περισσότερη οδήγηση. Θα μπεις μέσα, θα κάτσεις χαμηλά, θα νιώσεις την ευελιξία και το νεύρο… θα χαρείς με πιο ρετρό, παραδοσιακό τρόπο. Τι να λέει όμως, παλιό και νέο? Το παιχνίδι είναι παιχνίδι, σε όλες τις εποχές.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΙΣΧΥΣ & ΡΟΠΗ ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΟΥ
80 PS
ΙΣΧΥΣ & ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΟΥ
63 PS @ 5.500 / 9,7 kgm @ 3.000 rpm
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
1.275cc, 4κύλινδρος, 8βάλβιδος, ροϊκή εξέλιξη κεφαλής, χειροποίητη φλάντζα, εκκεντροφόρος Piper, διπλό καρμπυρατέρ Weber 40mm, κάρτερ αλουμινίου, ψυγείο λαδιού και διπλό βεντιλατέρ Valeo, χειροποίητη πολλαπλή εισαγωγής και εξάτμιση
ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ
Τεσσάρι σασμάν με μετατροπή στις σχέσεις, ελαφρωμένος σφόνδυλος
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Αμορτισέρ Kayaba Gas, τροποποιημένες φούσκες
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός τετραπίστονα AP Racing με δίσκους 247mm και σωληνάκια υψηλής
ΤΡΟΧΟΙ, ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Ζάντες 7x13 ιντσών Minilite με ελαστικά Yokohama διαστάσεων 175/50
EXTERIOR
Ανακατασκευή αμαξώματος, χρώμα μπλε από Honda CBR
INTERIOR
Ταμπλό από Mini Copper S, buckets Recaro από Ford Escort RS, τιμόνι Mountney
ICE
Άμα ο Πέρσος τραγουδάει δυνατά…
BURN ME!
Για τον Σπύρο Μάνη ή, όπως τον γνωρίζουν οι περισσότεροι, Πέρσο, έχουμε μιλήσει αρκετές φορές στο περιοδικό μας. Αν, τελοσπάντων, δεν τον γνωρίζεις, να πούμε ότι ο Πέρσος είναι ένα από τα άτομα που κρατάνε ψηλά τη σημαία της αυτοκίνησης στην Κέρκυρα με τους συντρόφους του στο club CRC. Τελευταία φορά που τον είδα, βρισκόταν στο τιμόνι του γνωστού Escort MKII του, να καίει καμιά 40αριά λάστιχα σερί σε σβουρίδια – για να καταλάβεις με ποιον έχουμε να κάνουμε… Μέσω αυτών των γραμμών ο Σπύρος θα ήθελε να ευχαριστήσει τους προηγούμενους ιδιοκτήτες του Mini, που ξεκίνησαν σωστά πριν από εκείνον και διευκόλυναν το έργο του.
Powered By
Ηλεκτρολογείο Τζώρας Θεόδωρος
Αχαράβη, Κέρκυρα
Τηλ.: 26630 64186