Σπάμε τους μύθους του νόμου!
Κουράστηκες να ακούς πόσο “παράνομο” είναι το αυτοκίνητο σου? Βαρέθηκες να ακούς φήμες και διαδόσεις χωρίς καμία δόση αλήθειας? Η ομάδα Έρευνας του Burn Out χώθηκε στα βαθύτερα υπόγεια και ξεσήκωσε όλα τα κιτάπια του συστήματος, για να σου δώσει την γνώση. Και όχι την ...μούφα!
Αν είναι μια αμαρτία που πληρώνουμε όλοι οι βελτιωμένοι είναι ο έλεγχος. Ειτε σε σταματήσουν στο δρόμο είτε πας στο ΚΤΕΟ, αν έχεις βελτιωμένο αυτοκίνητο δεν είναι δύσκολο να βρεθείς παράνομος και να αρχίσει το γνωστό και μη εξαιρετέο σκίσιμο που πολλές φορές έχει το γνώριμο χαρακτήρα “γιατί δε φοράς το κράνος σου?” Επειδή όμως υπάρχουν και περιπτώσεις που και να “μη φοράς το κράνος” δεν υπάρχει λόγος για καμπάνα, κάναμε μια μεγάλη έρευνα. Κοιτάξαμε όλα τα ΦΕΚ, διαβάσαμε τους νόμους και καταλήξαμε σε πολύ χρήσιμα συμπεράσματα και έχουμε τις απαντήσεις σε κάθε ερώτημα, ποια βελτίωση είναι παράνομη και σε τι ποσοστό. Απαντήσεις που θα σε βοηθήσουν ή ακόμη και θα σου αλλάξουν τις επιλογές καθώς και ατράνταχτα επιχειρήματα για να υπερασπιστείς τη βελτίωση σου, αν σου ζητηθεί κάτι τέτοιο. Απαντήσεις σε θέματα όπως η μετατροπή ενός κινητήρα σε turbo, οι ζάντες,η τοποθέτηση body kit καθώς και οτιδήποτε έχει να κάνει με τη βελτίωση ενός αυτοκινήτου. Ας τα πάρουμε όμως ένα-ένα:
Ζάντες
Ενας φόβος όλων είναι οι ζάντες? Ενα αυτοκίνητο με 17αρες που δεν είναι εργοστασιακές περνάει ΚΤΕΟ? Εξαρτάται. Οι ζάντες στο ΚΤΕΟ τσεκάρονται σύμφωνα με το εγχειρίδιο χρήσης του οχήματος είτε με το ταμπελάκι του κατασκευαστή που υπάρχει συνήθως στην πόρτα. Η προβλεπόμενη ζάντα για να περάσεις ΚΤΕΟ είναι η εργοστασιακή ή ισοδύναμη. Για τα ΕΙΧ οι επιτρεπόμενες ισοδυναμίες ελαστικών ελέγχονται με βάση τους πίνακες ισοδυναμιών ή με το εύτος της συνολικής διαμέτρου, δηλαδή από -2,5% εως +1,5% (ΥΑ 79400/2490, ΦΕΚ 496/Β/16-06-1989, άρθρο 3, κεφάλαιο Β). Τα παραπάνω ισχύουν υπό την προϋπόθεση ότι τα ισοδύναμα ελαστικά δεν βρίσκουν στο θόλο και δεν δημιουργούν πρόβλημα στα τερματικά του τιμονιού.
Αλλαγή Κινητήρα-Μετατροπή σε Τurbo
Πολλές φορές η καλύτερη βελτίωση είναι η αλλαγή ενός κινητήρα με έναν άλλο, μεγαλύτερου κυβισμού. Τι συμβαίνει σε αυτήν την περίπτωση? Εδώ ανοίξαμε ένα μεγάλο κεφάλαιο. Να ξέρεις πως η τοποθέτηση κινητήρα του ίδιου τύπου με αυτόν που αναγράφεται στον αριθμό κυκλοφορίας δεν θεωρείται αλλαγή κινητήρα.
Προϋποθέσεις μετατροπής
- lα. Το καύσιμο, η πραγματική ή η φορολογούμενη ισχύς του νέου κινητήρα να επιτρέπεται από τις, για κάθε περίπτωση, ισχύουσες διατάξεις.
β. Να είναι τεχνικά δυνατή η ασφαλής και λειτουργικά ορθή, σύμφωνα με τις ανάλογες προδιαγραφές και κανόνες της τέχνης, τοποθέτηση και συνεργασία του νέου κινητήρα, με τα υπόλοιπα συστήματα του αυτοκινήτου.*
γ. Ο κυλινδρισμός και η πραγματική ισχύς του νέου κινητήρα θα πρέπει να προβλέπονται από το εργοστάσιο κατασκευής του αυτοκινήτου για το συγκεκριμένο τύπο αυτοκινήτου, ή να περιλαμβάνονται μέσα στα όρια κυλινδρισμού και πραγματικής ισχύος που προβλέπονται από το εργοστάσιο κατασκευής, για τον συγκεκριμένο τύπο αυτοκινήτου.*
δ. Είναι δυνατή η τοποθέτηση νέου κινητήρα του οποίου η πραγματική ισχύ και ο κυλινδρισμός δε μπορεί να διαφέρει παρά μόνο μέχρι 25%, σε σχέση με τα μεγέθη του αρχικού κινητήρα.
ε. Προκειμένου για αυτοκίνητα νέας ή αντιρρυπαντικής τεχνολογίας:
i.) Το αυτοκίνητο με τον νέο κινητήρα πρέπει να παρουσιάζει εκπομπές καυσαερίων ίσες ή μικρότερες από τα αντίστοιχα προς το νέο κυλινδρισμό του όρια που προβλέπονταν από τις ισχύουσες κατά την ταξινόμηση του οχήματος διατάξεις.**
ii) Θα αντικατασταθούν, σύμφωνα με έγγραφη συναίνεση του εργοστασίου κατασκευής ή της επισήμου αντιπροσωπείας, που εκπροσωπεί στην Ελλάδα το εργοστάσιο κατασκευής, όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου, που τυχόν επηρεάζονται από το νέο κινητήρα, όπως πέδησης, ανάρτησης, αντιρρύπανσης κ.λ.π., εφόσον στην έγγραφη συναίνεση του εργοστασίου κατασκευής ή της επισήμου αντιπροσωπείας, που εκπροσωπεί στην Ελλάδα το εργοστάσιο κατασκευής, αναγράφονται τέτοιες προϋποθέσεις.*
- lΣτην περίπτωση αντικατάστασης των κινητήρων, περιλαμβάνεται και η διασκευή των κινητήρων των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων, με αντικατάσταση ορισμένων εξαρτημάτων τους, που θα έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση του κυλινδρισμού του κινητήρα (ρεκτιφιέ). Η διασκευή αυτή είναι επιτρεπτή.***
- lΓια τις μετατροπές στον υπάρχον κινητήρα: Επιτρέπεται η διασκευή των κινητήρων των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων με αντικατάσταση ορισμένων εξαρτημάτων τους, που θα έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση της ιπποδύναμης ύστερα από έγγραφη συναίνεση του εργοστασίου κατασκευής των αυτοκινήτων ή της επισήμου αντιπροσωπείας, που εκπροσωπεί στην Ελλάδα το εργοστάσιο κατασκευής των αυτοκινήτων. Η ως άνω διασκευή δε θεωρείται αντικατάσταση του κινητήρα.***
Επιπλέον Απαιτούμενα δικαιολογητικά
- Εάν ο κινητήρας είναι διαφορετικού τύπου από το εργοστάσιο, μελέτη μηχανολόγου μηχανικού.
- Υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/86 διπλωματούχου μηχανολόγου μηχανικού ή πτυχιούχου τεχνολόγου μηχανολόγου-μηχανικού, στην οποία θα δηλώνονται τα πλήρη στοιχεία του νέου κινητήρα και θα αποτυπώνεται ο τύπος του και ο αριθμός πλαισίου σύμφωνα με την 20270/73 όπως ισχύει.
- Πιστοποιητικό καυσαερίων το οποίο εκδίδεται από την Δ/νση ΚΤΕΟ-Ελληνικό (Απαιτείται για αυτοκίνητα νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας).
- Υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/86 διπλωματούχου μηχανολόγου μηχανικού ή πτυχιούχου μηχανολόγου-μηχανικού και του υπευθύνου λειτουργίας συνεργείου επισκευής αυτοκινήτων που λειτουργεί νόμιμα, στις εγκαταστάσεις του οποίου έγιναν οι σχετικές εργασίες. (Απαιτείται για διασκευή κινητήρων ή συστημάτων του αυτοκινήτου).
- Επιστολή του εργοστασίου κατασκευής ή της επισήμου αντιπροσωπείας, που εκπροσωπεί στην Ελλάδα το εργοστάσιο κατασκευής. Μπορεί να υποβληθεί η σχετική τεχνική μελέτη διπλωματούχου μηχανολόγου μηχανικού ή πτυχιούχου τεχνολόγου μηχανολόγου-μηχανικού, με την οποία θα προσδιορίζονται τα συστήματα του αυτοκινήτου, που ενδέχεται να απαιτείται η αντικατάσταση των, εφόσον επηρεάζονται από το νέο κινητήρα και θα υπολογίζονται οι επί των αξόνων επιπτώσεις του νέου κινητήρα. (Απαιτείται για αυτοκίνητα νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας).
* Με υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/86 διπλωματούχου μηχανολόγου μηχανικού ή πτυχιούχου τεχνολόγου μηχανολόγου μηχανικού.
** Με πιστοποιητικό καυσαερίων το οποίο εκδίδεται από το εργαστήριο καυσαερίων του ΚΤΕΟ Ελληνικού.
*** Για αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας απαιτείται και πιστοποιητικό καυσαερίων από το εργαστήριο καυσαερίων του ΚΤΕΟ Ελληνικού.
Φιμέ
Στα φιμέ η έρευνα μας απέφερε σημαντικούς καρπούς. Βρήκαμε το σχέδιο νόμου με θέμα την τοποθέτηση φιμέ.
Σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 81 του ΚΟΚ επιβάλλεται να είναι ορατός τόσο ο οδηγός όσο και οι επιβαίνοντες. Επίσης, σύμφωνα με την παράγραφο 8 του ίδιου άρθρου, “Απαγορεύεται η τοποθέτηση ή ανάρτηση μπροστά ή πίσω από τον ανεμοθώρακα, ως και η επικόλληση σε αυτόν, αντικειμένων που περιορίζουν την ορατότητα του οδηγού”.
Αν και ο ΚΟΚ δεν ορίζει σαφείς τεχνικές προδιαγραφές για την επίτευξη της επιθυμητής ορατότητας, εντούτοις κάτι τέτοιο ρυθμίζεται επακριβώς με την Οδηγία 92/22/ΕΟΚ όπως ισχύει. Σύμφωνα με την Οδηγία, κάθε επιβατηγό ή ελαφρύ φορτηγό, για να μπορεί να ταξινομηθεί η τεθεί σε κυκλοφορία σε κάποιο Κράτος Μέλος της Ε.Ε. πρέπει να φέρνει υαλοπίνακες οι οποίοι να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές και να έχουν υποστεί τις αναγκαίες δοκιμές που ορίζει η Οδηγία (η οδηγία παραπέμπει στον Κανονισμό αρ. 43 της ΟΕΕ/ΗΕ). Μεταξύ των προδιαγραφών αυτών ορίζονται επακριβώς οι ελάχιστες προδιαγραφές των υαλοπινάκων όσον αφορά τον συντελεστή (ποσοστό) μετάδοσης του φωτός των υαλοπινάκων είναι 75% για τους ανεμοθώρακες. Αρα με το light φιμε που τα περισσότερα μαγαζιά που το τοποθετούν μπορούν να σε προμηθεύσουν με ανάλογη βεβαίωση είσαι νομιμότατος.
Προσθήκες
Ενα άλλο σημείο που ψάξαμε είναι η χρησιμοποίηση προσθηκών στις ζάντες. Αυτές απαγορεύονται κατηγορηματικά γιατί αλλάζουν την απόσταση μετατροχίων, κάτι που δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση.
Εξατμίσεις
Στις εξατμίσεις τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Η εξάτμιση που παράγει ήχο σε dB εντός ορίων σύμφωνα με αυτά που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας επιτρέπεται. Αρκεί να μην αυξάνει τις εκπομπές ρύπων. Και αν αναρωτιέσαι πως είναι δυνατόν μια εξάτμιση να αυξάνει τους ρύπους, να σου πω πως τυπικά μπορεί να συμβεί αφού μια μεγάλη μπούκα π.χ. μπορεί να κάνει τον αναλυτή καυσαερίων να βγάλει φτωχό λ, χωρίς όμως κάτι τέτοιο να συμβαίνει πραγματικά.
Η αφαίρεση καταλύτη απαγορεύεται φυσικά και ευτυχώς γιατί τότε οι ρύποι αυξάνονται κατακόρυφα. Αν τώρα εσύ αλλάξεις καταλύτη με έναν πιο ελεύθερο θα πρέπει να ξέρεις πως ο νέος σου καταλύτης πρέπει να έχει έγκριση τύπου και να βγάζει κάρτα καυσαερίων κανονικά.
Αναρτήσεις-Χαμήλωμα
Εδώ τα πράγματα είναι εύκολα. Ενα αυτοκίνητο με Sport ανάρτηση και χαμήλωμα περνάει κανονικά αρκεί να μην δημιουργεί πρόβλημα στα μηχανήματα του ΚΤΕΟ. Πρόβλημα έχεις μόνο με αυτοκίνητο τελείως σαυρίδι που βρίσκει στις ράμπες και δεν μπορεί να μπει στο φρενόμετρο. Αν έχεις τέτοιο αυτοκίνητο και κυκλοφορείς στους Ελληνικούς δρόμους, είσαι έτσι κι αλλιώς άξιος της μοίρας σου...
Nitro
Οσον αφορά το κεφάλαιο του nitro πήραμε ως απάντηση μια μεγαλοπρεπέσταση άρνηση. Μας είπαν πως αυτό το είδος βελτίωσης δεν τηρεί τα πρότυπα ασφαλείας.
Bodykits-Αεροτομές
Εδώ πρέπει να εισάγουμε έναν νέο όρο που θα συναντήσουμε και παρακάτω, την έγκριση τύπου. Η έγκριση τύπου φαίνεται στα διάφορα αξεσουάρ από το αν υπάρχει κάπου το γράμμα Ε που μπορείς να δεις σε λάστιχα, παρμπρίζ και φανάρια. Ακόμη όμως και κάποιο κομμάτι δεν έχει έγκριση τύπου Ε αρκεί ένα χαρτί από την αντιπροσωπεία.
Carbon
Οι βελτιώσεις carbon στο καπό και την αεροτομή επιτρέπονται. Πάλι καλά!
Semi Slicks
Τώρα τελευταία με τα drift trophy έχουν γίνει πολύ της μοδός τα semi slicks. Αυτά τα αγωνιστικά λάστιχα επιτρέπονται για χρήση δρόμου αρκεί να έχουν το E της έγκρισης τύπου στο πλαϊνό τους. Τα περισσότερα λάστιχα που ΔΕΝ επιτρέπονται γράφουν συνήθως competition use only.
Ηχοσύστημα
Κατ αρχήν ο παραγόμενος ήχος πρέπει να είναι κάτω από το όριο ηχορύπανσης, ειδικά για την κίσηση μέσα σε πόλεις. Εύκολο, μέσω του volume!!!
Γνωρίζουμε ότι κάθε σοβαρό ηχοσύστημα απαιτεί κάποια ηλεκτρολογική εγκατάσταση. Αυτό όμως δεν ελέγχεται. Το ηχοσύστημα λοιπόν είναι αποδεκτό από το ΚΤΕΟ και τους νόμους, ακόμη και αν έχει καταργηθεί όλος ο χώρος αποσκευών. Παρόλα αυτά απαγορεύεται να καταργηθούν τα πίσω καθίσματα αφού η άδειας κυκλοφορίας του οχήματος γράφει για 5 θέσεις. Αυτή η απαγόρευση μας φέρνει στα...
Roll Bars-Πίσω καθίσματα
Κάθε αυτοκίνητο ταξινομείται με κάποιες προδιαγραφές. Μια από αυτές είναι οι 5 θέσεις. Τα περισσότερα roll bars καταργούν τα πίσω καθίσματα. Γενικώς το αυτοκίνητο όταν κυκλοφορεί πρέπει να έχει όλες τους τις θέσεις. Οσο για τα roll bar, μπορεί να γίνουν αποδεκτά ύστερα από έγκριση που πρέπει να περάσει το αυτοκίνητο από το ΚΤΕΟ Ελληνικού.
Φανάρια
Τα aftermarket φανάρια (εμπρός ή πίσω) πρέπει να έχουν έγκριση τύπου για να είναι αποδεκτά. Ρωτήσαμε και για τη βαφή των φαναριών αλλά δεν πήραμε σαφή απάντηση.
Φρένα
Τα βελτιωμένα φρένα δεν έχουν πρόβλημα αλλά κρίνονται κατά περίπτωση. Και όμως μια βελτίωση που κάνουμε για την ασφάλεια μας μπορεί να μην περνάει ΚΤΕΟ. Κι εξηγούμαι: πιθανή βελτίωση στα φρένα θεωρείται ότι είναι ικανή να επηρεάσει το σύστημα ανάρτηση και τα σημεία απορρόφησης τάσεων στο πλαίσιο. Αυτό που καταλάβαμε είναι οτι μια μικρή βελτίωση στα φρένα (τακάκια, δίσκοι, σωληνάκια) δεν αποτελεί πρόβλημα και, μεταξύ μας, δεν γίνεται αντιληπτό. Παρόλα αυτά κάτι κραυγαλέο μπορεί να δημιουργήσει λόγο για ψάξιμο...
Αερόσακος
Αν το αυτοκίνητο σου είναι εφοδιασμένο με αερόσακο και εσύ θέλεις να αλλάξεις το μαμά τιμόνι με ένα Aftermarket χωρίς αερόσακο? Περιέργως δεν έχεις πρόβλημα αλλά να ξέρεις ότι υπάρχουν και βελτιωτικά τιμόνια (λίγα βέβαια) που δεν καταργούν τον αερόσακο.
Μπάκετ-Ζώνες
Οσον αφορά το συγκεκριμένο τομέα αυτά τα αξεσουάρ αρκεί να έχουν έγκριση τύπου. Πρέπει να γνωρίζεις ότι κάποια τέτοιου είδους αξεσουάρ είναι κατασκευασμένα για αγωνιστική χρήση μόνο και δεν διαθέτουν, χωρίς όμως απαραίτητα να είναι επικίνδυνα.
Ηλιοροφή-Κοτσαδόρος
Μπορείς να εγκαταστήσεις στο αυτοκίνητο σου μια aftermarket ηλιοροφή, αρκεί να έχεις μελέτη μηχανολόγου-μηχανικού που να πιστοποιεί πως τα πάντα έγιναν σωστά. Το ίδιο ισχύει αν θέλεις να τοποθετήσεις κοτσαδόρο.
Pull-bar, Σκαλοπάτια, Προβολείς.
Κυρίως οι φίλοι των 4x4 πρέπει να ξέρουν πως επιτρέπονται σκαλοπάτια και προβολείς, αρκεί να μην προεξέχουν από το αμάξωμα. Για τα Bull Bar: Το υπουργείο μεταφορών έχει προβεί σε ΥΑ για την καταλληλότητα τέτοιων τμημάτων μόνο στο Suzuki Vitara συγκεκριμένα. Για άλλους τύπους οχημάτων χρειάζεται η γνωστή έγκριση τύπου ή έγκριση από την αντιπροσωπεία.
Το Γερμανικό μοντέλο
Οπως βλέπεις έχεις όλες τις απαντήσεις για να υπερασπιστείς αν χρειαστεί τη βελτίωση που έχεις κάνει στο αυτοκίνητο σου. Εδώ όμως πρέπει να αναφέρουμε τον τρόπο που το κάνουν οι Γερμανοί και οι πολίτες τους δεν χρειάζεται να μπλέκουν με εξηγήσεις για τα βελτιωμένα τους αυτοκίνητα.
Στα γερμανικά λοιπόν, ο,τι βελτίωση κάνεις αρκεί να έχει έγκριση TUV. Μάλιστα οι βελτιώσεις που κάνεις αναφέρονται στην άδεια κυκλοφορίας (επίσημο κρατικό έγγραφο), λεπτομεριακότατα, ακόμη και με τη μάρκα του προϊόντος που έχεις τοποθετήσει. Βέβαια τους σκίζουν οι ασφαλιστικές εταιρίες αλλά δεν έχουν περιπτώσεις “γιατί δε φοράς το κράνος σου?”