BMW E30 Turbo 680 PS
Τελικά η ιπποδύναμη συνηθίζεται? Όχι, απλώς συνηθίζεται, αλλά υπάρχουν κάποιοι που έχουν σοβαρό πρόβλημα και θέλουν το όχημα τους να αποδίδει όσους περισσότερους ίππους είναι δυνατόν
Κείμενο του Δημήτρη Παρασκευόπουλου
Όσο μικρότερος αρχίσεις να αποκτάς τις εμπειρίες σου τόσο πιο άπληστος και χοντρόπετσος γίνεσαι μεγαλώνοντας. Περνάνε τα χρόνια κι εσύ νομίζεις ότι δεν τρέχει τίποτα και πως είσαι ένας απολύτως φυσιολογικός άνθρωπος. Όμως η αλήθεια φίλε μου απέχει από αυτό που εσύ έχεις ονομάσει πραγματικότητα. Ο ανθρώπινος οργανισμός από τη φύση του δεν πετάει κι όσο περπατάει-τρέχει κουράζεται. Σα σκεπτόμενο ον όμως, πριν από αρκετά χρόνια ανακάλυψε τα αγαπημένα μας αυτοκίνητα. Ο ρόλος τους τότε ήταν καθαρά πρακτικός για να μεταφέρουν υλικά αλλά βεβαίως να μεταφέρονται οι ίδιοι οι άνθρωποι έτσι ώστε να γίνει η ζωή τους ευκολότερη. Με το πέρασμα των χρόνων τα αυτοκίνητα άρχισαν να γίνονται τα αγαπημένα παιχνίδια των μεγάλων αγοριών κι αφού τα χρόνια περνούσαν οι επιδόσεις ανέβαιναν επίπεδο. Σήμερα είμαστε στην ευχάριστη θέση να έχουμε τόσα διαφορετικά μοντέλα έτσι ώστε να επιλεγούμε κάθε φορά αυτό που χρειαζόμαστε, για την δουλειά που το θέλουμε αλλά και με την προσωπική μας αισθητική, ο καθένας μας έχει το δικό του γούστο και επιλέγει με τα δικά του κριτήρια.
Όπως είπαμε όμως ο ανθρώπινος οργανισμός είναι από τη φύση του άπληστος κι έτσι ποτέ δεν είναι ευχαριστημένος θέλοντας πάντα κάτι παραπάνω. Ένας από αυτούς που δεν ικανοποιούνται εύκολα είναι κι ο Χρήστος ο ιδιοκτήτης του κόκκινου Ε30 της παρουσίασης. Να σημειώσουμε ότι παλαιότερα ήταν ιδιοκτήτης ενός από τα πιο γρήγορα BMW 2002 της βορείου Ελλάδος με αρκετές συμμετοχές σε αγώνες dragster. Σα μηχανικός που είναι ότι κι αν είχε στην κατοχή του ήθελε να το φέρνει στα μέτρα του έτσι και το παλαιότερο μοντέλο απέδιδε αρκετές εκατοντάδες ίππους και μάλιστα με χαμηλούς χρόνους.
Αυτοκίνητο βόλτας?
Εκτός από την απληστία ένα ακόμα χαρακτηριστικό των ανθρώπων είναι και η «σύγχυση». Ο εγκέφαλος παθαίνει κλακάζ κι επιλογές μας δεν είναι οι πιο λογικές συμφωνά με τον υπόλοιπο κόσμο. Όμως για τον δικό μας τρόπο σκέψης είναι απολύτως φυσιολογικό να θέλεις ένα γρήγορο αυτοκίνητο ή μάλλον ένα πολύ γρήγορο αυτοκίνητο που δεν μπορεί να οδηγήσει ο καθένας, όσο κι αν σας φαίνεται αστείο. Η τουρμπίσια ιπποδύναμη που αποδίδει το κόκκινο Ε30 δεν είναι καθόλου μα καθόλου ελέγξιμη και σίγουρα δε θα συνιστούσαμε σε έναν οδηγό χωρίς εμπειρία πίσω από γρήγορα τιμόνια να το καβαλήσει και να το ανοίξει. Φανταστείτε ότι στις χαμηλές ταχύτητες μπορεί και να το πάει μέχρι και η μάνα μου(Νταξ, η μάνα μου είναι και χέρι αλλά τέλος πάντων) αλλά όταν το στροφόμετρο ανεβάσει στροφές και ο επιλογέας ταχυτήτων είναι στην 3η σχέση, τότε ένα μπουκέτο στο στέρνο σου κόβει την ανάσα κι η ωμη επιτάχυνση έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Αν δεν έχεις συνηθίσει στο ξύλο δε θα βγεις ζωντανός, μπορεί ανά πάσα ώρα και στιγμή να σε στείλει κι εσύ θα έχεις το χαμόγελο στα χείλη. Μη νομίζεις ότι το τιμόνι θα κάθεται ήσυχο κι ο κώλος θα είναι στην θέση του. Ίσως το να καταφέρεις να διανύσεις μια ευθεία με τέρμα γκάζι να είναι πιο δύσκολο από το να κάνεις τον γύρο των Σερρών με Clio και τέρμα γκάζι. Τα 680 PS που αποδίδει το μοτέρ είναι ένα σπάνιο νούμερο για βολτάδικο αυτοκίνητο αφού δεν πρέπει να ξεχνάμε από που ξεκινήσαμε. Οι κόντρες ήταν αυτό που έκανε αρκετούς για να μην πω τους περισσότερους να αρρωστήσουν με την βελτίωση των αυτοκινήτων αλλά και με την κουλτούρα του δρόμου.
Street legal
Το παρουσιαστικό του δεν είναι τόσο εντυπωσιακό όσο οι χρόνοι του κι αυτό είναι ένα κομμάτι της επιτυχίας του. Undercover, κυκλοφορεί μέσα στην πόλη ψάχνοντας για τύπους που νομίζουν ότι είναι γρήγοροι, έτσι για να βάλει τα πράγματα στη θέση τους. Δεν είναι οι κλασσικές υπερβολές των συντακτών σε μια προσπάθεια να εντυπωσιάσουν τον αναγνώστη, είναι απλός ένας τρόπος για να καταλάβετε την πραγματικότητα, αυτή που αρκετοί έζησαν όταν άνοιξαν στο φανάρι μαζί του. Όταν κατάλαβαν ότι το πανάκριβο τους αυτοκίνητο των 400ων ίππων ήταν κοριτσίστικο παιχνιδάκι δίπλα στο κόκκινο Ε30. Όταν ανοίγει μέσα στην πόλη, τα κτίρια στην άκρη του δρόμου γίνονται ένα κι ο δρόμος στενεύει απότομα, αν δεν είσαι 100% εκεί, τότε μπορεί και να σου κοστίσει τη ζωή, χωρίς υπερβολές αυτό το πράμα δε το καβαλάει χλεχλές, είναι για άντρες με ψωλές βαρβάτες κι όχι για κότες λιράτες που τα βράδια ντύνονται Ούρσουλα Άντρες.
Κινητήρας - Μετάδοση
Στο χώρο του κινητήρα σαφέστατα δεν μπορεί να υπάρχει ο μαμίσιος 16άρης που δύσκολα έφτανε τα 100 άλογα από τη μάνα του. Από το επόμενο μοντέλο όμως και πιο συγκεκριμένα ένας Μ3 3,2 με 321 PS ήταν ότι έπρεπε για βάση ενός δυνατού project. Όμως για να αποδώσει τα μέγιστα ο Χρήστος έκανε όλες τις απαραίτητες ενέργειες αλλά και το εξόπλισε με ότι χρειαζόταν. Πιστόνια από τη Wiseco και μπιέλες από την Arrow έδεσαν στον μαμά ζυγισμένο στρόφαλο για να αντέχουν στα φουσκώματα και τις καταπονήσεις. Σκληρότερα ελατήρια βαλβίδων από τη cat cams και βολάν από τη JBR για περισσότερο στροφάρισμα, όσο είναι δυνατόν βέβαια. Όσο καλό και να είναι το μοτέρ για να καταφέρει να βγάλει τους ίππους που έπρεπε μόνο ένα εξάρτημα ή καλύτερα ένα φαινόμενο, μπορούσε να βοηθήσει, η υπερτροφοδότηση του κινητήρα. Μια τουρμπίνα της Garrett και πιο συγκεκριμένα μια GT42 συνεργάστηκε άψογα με το external wastegate της Turbosmart για να εκτοξεύσουν τη δύναμη σε νέα επίπεδα. Μαζί τους δούλεψαν και οι χειροποίητες κατασκευές της εξάτμισης και του intercooler αφού είναι από τα πιο σημαντικά σημεία για ένα μοτέρ turbo. Όπως ήταν λογικό οι αντλίες βενζίνης αντικαταστάθηκαν με πιο δυνατές έτσι ώστε τα μπεκ της Holley να ψεκάζουν περισσότερο καύσιμο για να μην πεινάσει ποτέ ο κινητήρας. Όταν ο μάστοράς μας έδεσε το μοτέρ έμενε μόνο ένα τελευταίο αλλά και σημαντικό θέμα που έπρεπε να λυθεί. Ο εγκέφαλος και το πρόγραμμα. Όπως και στο παρελθόν έτσι και σε αυτό το εγχείρημα ο Χρήστος εμπιστεύτηκε την Papas Dynograph για την τοποθέτηση αλλά και τη ρύθμιση ενός άγραφου DTA. Το αποτέλεσμα όχι απλώς τον δικαίωσε αλλά του χάρισε ένα από τα δυνατότερα αυτοκίνητα βόλτας στη χώρα μας με 680 PS και πάνω από 73 κιλά ροπής. Για να μην πατινάρει τοποθετήθηκε ένας πολύφτερος συμπλέκτης Sachs Racing και πλέον έχει το κεφάλι του ήσυχο για κάποια χιλιόμετρα αφού σίγουρα με τις βόλτες αλλά και τα ξεκινήματα στις κόντρες ο δίσκος είναι πάντα αναλώσιμος. Στο διαφορικό έχουμε ένα από τα σπανιότερα aftermarket parts, ένα μπλοκέ της Carbonetics το οποίο έχει αναλάβει να περνά τη δύναμη στην άσφαλτο σε συνεργασία με τον οδηγό βεβαίως.
Εξωτερικό
Στον τομέα της εμφάνισης το Ε30 είναι από τα αυτοκίνητα που δε θέλουν πολλά γιατί χαλάει. Τι θέλω να πω με αυτό? Λόγο της ηλικίας του τα μοντέρνα body kits δε του ταιριάζουν και το να το κάνεις να ξεχωρίζει χωρίς να καβουρίζει είναι πάρα πολύ δύσκολο. Στην προκειμένη περίπτωση οι επεμβάσεις έχουν πιο ουσιαστικό ρόλο. Όπως για παράδειγμα το carbon καπό που εκτός από ομορφιά είναι και κατά πολύ ελαφρύτερο από το εργοστασιακό κι επίσης το carbon στο πορτμπαγκάζ με την μικρή αεροτομούλα να του δίνει πιο αεροδυναμικό σχήμα και αγριάδα. Στη μάσκα μπροστά έχει τοποθετήσει και το φριδάκι πάνω από τα φανάρια για να είναι πιο «κακό» και να ταιριάξει με τη μαύρη καρδιά της BMW. Το intercooler φαίνεται καθαρά αφού λόγο μικρής χωρητικότητας χρειάστηκε να κοπή ο εμπρός προφυλακτήρας για να χωρέσει. Σαν κερασάκι στην τούρτα οι 18αρες ζάντες από Μ3 Ε46 που εκτός από ομορφιά έχουν δώσει και καλύτερο πάτημα στο BMW αφού πλέον πίσω πατάει σε ελαστικά διαστάσεων 265/35/18 αντί για 205/60/15 που φοράει από τη μάνα του.
Interior
Το εσωτερικό του θα μπορούσε να παρομοιαστεί με μια συμφωνία του Μπετόβεν αφού τα πάντα έχουν ταιριάξει αρμονικά χωρίς την παραμικρή υπερβολή. Τα καθίσματα τύπου bucket της Sparco έκατσαν λες και βγήκαν μαζί από το εργοστάσιο, όπως και τα όργανα ενδείξεων τα οποία τοποθετήθηκαν με μεράκι. Το Roll Cage της Sparco, το υδραυλικό χειρόφρενο της D2 και το τριάκτινο αγωνιστικού τύπου τιμονάκι είναι τα μοναδικά πράγματα που προδίδουν ότι το εν λόγο αυτοκίνητο συμμετέχει σε αγώνες.
Box off
Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΙΣΧΥΣ & ΡΟΠΗ ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΟΥ
680 PS @ Rpm / 73,4 Kgm @ Rpm
ΙΣΧΥΣ & ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΟΥ
321,4 PS @ 7400 Rpm / 35.7 Kgm @ 3250 Rpm
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
3.201cc, 6κύλινδρος, ελατήρια βαλβίδων Cat, πιστόνια Wisseco,
μπιέλες Arrow, βολάν JBR, Turbo Garrett GT42, external wastegate turbosmart, χειροποίητη εξάτμιση, αντλίες Bosch, μπεκ Holley, εγκέφαλος DTA.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ
Συμπλέκτης Sachs Racing, μπλοκέ διαφορικό Carbonetics
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Bilstein PSS9
ΦΡΕΝΑ
Μεγαλύτεροι δίσκοι εμπρός και πίσω, σωληνάκια υψηλής πίεσης
ΤΡΟΧΟΙ, ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Ζάντες 18΄΄ από Μ3 Ε46, ελαστικά Bridgestone Potenza εμπρός 225/40/18 και πίσω Toyo Proxes R1R 265/35/18
EXTERIOR
Carbon καπό εμπρός και πίσω
INTERIOR
Όργανα Greddy, Roll Cage Sparco, καθίσματα bucket Sparco, αγωνιστικό ντεπόζιτο, υδραυλικό χειρόφρενο d2
ICE
Εντάξει είπαμε ότι το βγάζει βόλτες δεν είπαμε ότι πάει και για μπάνιο
BURN ME!
Ευχαριστούμε το Χρήστο για την παραχώρηση του αυτοκινήτου και τον συγχαίρουμε για το πολύ όμορφο αλλά και υπέρ δυνατό κτήνος που κυκλοφορεί σε ελληνικό έδαφος.
Powered By
BMW ΗΡΑΚΛΗΣ
Χρήστος Βάσιας
Κατσαντώνη 14 Φοίνικας Θεσ/νικης
2310 474004