BMW M3 Series Drift Spec
3 Of A Kind: Υψηλές επιδόσεις κι αίσθηση που σου μένει αξέχαστη, τα Μ3 από την πρώτη κιόλας γενεά κλείδωσαν τις καρδιές μας και πέταξαν τα κλειδιά... στην αποχέτευση
Κείμενο του Δημήτρη Παρασκευόπουλου
Τα BMW M3 είναι υψηλών επιδόσεων εκδόσεις της σειράς 3 οι οποίες αναβαθμίζονται μέσα στο εργοστάσια από το διάσημο παράρτημα της BMW Motorsport. Ουσιαστικά είναι τα κορυφαία μοντέλα της γερμανικής εταιρίας αφού έχουν φροντίσει να τα εξοπλίσουν με δυνατούς κινητήρες και περιφερειακά έτσι ώστε να βελτιώσουν τη συμπεριφορά των αυτοκινήτων σε όλους τους τομείς, προς το καλύτερο φυσικά. Ακόμη κι η εμφάνισή τους ήταν πιο εξεζητημένη, με φαρδιά κι επιβλητικά body kits και φουσκώματα, μετατρέποντας τα πολυτελή «κυριλέ» πισωκίνητα σε αλήτικα όπλα έτοιμα για όλα. Τα Μ είναι κυρίως δίπορτα coupe με μοναδική εξαίρεση το Ε36 που βγήκε και σε τετράπορτη «οικογενειακή» έκδοση η οποία δεν εισήχθη επίσημα στην χωρά μας. Δεν είναι τυχαίο το ότι τα συγκεκριμένα μοντέλα της BMW έχουν αποκτήσει fans και μάλιστα φανατικούς σε οποιαδήποτε μορφή αγώνα κι αν έχουν λάβει μέρος, τόσο σε εργοστασιακό επίπεδο όσο και σε μικρότερες διοργανώσεις.
First Generation
Βασισμένο στο μοντέλο Ε30 του 1986 η πρώτη γενιά Μ3 που βγήκε στην παραγωγή είχε κινητήρα 2,3 lt. Πρέπει να σημειωθεί ότι στις μέρες του ήταν ένα αυτοκίνητο που συγκίνησε πολλούς θεατές σε όποια μορφή αγώνα κι αν βρισκόταν. Δεν ήταν τυχαίο άλλωστε οτι εκτός από τη καμπάνια της μαμά εταιρίας, λανσαρίστηκε κι από βελτιωτικούς-αγωνιστικούς οίκους όπως η Prodrive και η αγαπημένη AC Schnitzer. Ο ουσιαστικότερος λόγος που βγήκε στην παραγωγή το Ε30 Μ3 ήταν για να «homologαριστεί» για το Group A Touring Car racing και να ανταγωνιστεί το 2,3 δεκαεξαβάλβιδο Mercedes-Benz Ε190 το οποίο ήταν εκεί έξω από το 1983. Στα τελευταία του χρόνια ο κινητήρας είχε αυξήσει 200cc και έφτανε τα 250 PS. Σε συνδυασμό με την ελαφριά καρότσα ήταν ένα πραγματικά γρήγορο αυτοκίνητο το οποίο ήθελε οδηγό με @@ για να το πάει όπως του έπρεπε. Μην ξεχνάμε ότι όσο πίσω πάμε στο χρόνο τόσο πιο ωμά κι απόλυτα ήταν τα αυτοκίνητα κι ήθελαν την σημαντική συμβολή των οδηγών για μας εντυπωσιάσουν. Εκτός όμως από τις επιδόσεις του μοτέρ τα αυτοκίνητα με το σηματάκι «Μ» διέφεραν σε πολλούς τομείς από τα συμβατικά μοντέλα απλής μετακίνησης. Η Βασικότερη διαφορά τους ήταν το τερατώδες body kit με τα μεγάλα φτερά και βεβαίως τις μεγαλύτερες ροδές, το οποίο ήταν αρκετά φαρδύτερο τόσο στην όψη όσο και στο πάτημα. Τα μόνα κομμάτια που μοιράζονται τα Μ3 με τα απλά μοντέλα εξωτερικώς ήταν το καπό ο ουρανός και η ηλιοροφή. Στον τομέα της ανάρτησης είχε και πάλι σημαντικές διαφορές τόσο στα parts όσο και στο set up βασισμένο στην 5άρα Ε28 εμπρός, ενώ στην πίσω ανάρτηση δεν υπήρχαν πολλές διαφορές. Είχε επίσης μεγαλύτερα φρένα και πολύ δυνατότερες δαγκάνες, πράγμα απολύτως λογικό αφού οι επιδόσεις του μοτέρ δεν είχαν καμία σχέση. Τα σασμάν που χρησιμοποιούσαν ήταν τα δημοφιλή Getrag με 5 σχέσεις και την «πρώτη κάτω», καθιστώντας το μοντέλο ακόμη πιο ιδιαίτερο αφού για να το οδηγήσεις έπρεπε να περάσεις μερικές ώρες πίσω από το τιμόνι μέχρι να κάνεις σωστά τις αλλαγές. Μπορεί να έχει πολλές κι αξιόλογες συμμετοχές σε χωμάτινα rally όμως δεν μπόρεσε ποτέ να ανταγωνιστεί τα τετρακίνητα αγωνιστικά, στην άσφαλτο όμως ήταν καταπληκτικό. Μια από της μεγαλύτερες επιτυχίες του ήταν η νίκη στο Tour de Corse το 1987 με οδηγό τον Bernard Beguin. Το 2004 το περιοδικό Sports Car International ανέδειξε το Ε30 Μ3, 6ο στη λίστα των καλύτερων sport αυτοκίνητων της δεκαετίας του 1980.
Το «36άρι»
Μέχρι το Νοέμβριο του 1992 οι εκθέσεις της BMW είχαν γεμίσει με το νέο μοντέλο της BMW Motorsport με κωδικό Ε36. Για πρώτη φορά εμφανίστηκε με εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα ο οποίος έφτασε στα 2990cc αποδίδοντας 286 PS, με 5άρι σασμάν. Αρχικά ήταν διαθέσιμο μόνο στην κλασική coupe έκδοση όμως η BMW μας γνώρισε το «κάμπριο» και την σπάνια τετράπορτη M3 το 1994. Το E36 ήταν το πρώτο Μ3 που είχε δεξιοτίμονες εκδόσεις για τις χώρες που τα βλέπουν αλλιώς τα πράγματα. Στα τέλη του 1995 το Μ3 Ε36 περήφανα αναβαθμίστηκε και το μοτέρ έφτανε τα 321 PS, ανεβάζοντας τα κυβικά στα 3.2 lt και πάλι από εξακύλινδρο σε σειρά. Βεβαίως άλλαξαν τα διακριτικά και οι ζάντες του, ενώ για πρώτη φορά εμφανίστηκε το 6άρι σασμάν. Μοναδική εξαίρεση το cabrio της σειράς το οποίο δέχτηκε της παραπάνω αναβαθμίσεις μετά το Φεβρουάριο του 1996. Το Σουλούπι αυτό προτιμήθηκε από το ελληνικό κοινό ως επί το πλείστον για χρήση βόλτας και λεζάντας μπροστά από καφετέριες. Το κακό της υπόθεσης ήταν ότι με δυο προφυλακτήρες και μια τετράδα ζάντες, εξωτερικώς τουλάχιστον ήσουν κάτοχος ενός Μ3. Πράγμα που έκανε το Ε36 να ξεθωριάσει δίπλα στα υπόλοιπα Μ, που είχαν φουσκώματα στα φτερά. Σίγουρα δεν ήταν Μ όμως εξωτερικά ήταν ολόιδιο, με αποτέλεσμα να μην είναι λίγοι οι κάτοχοι των αυθεντικών Μ που «ξενέρωναν», αφού είχαν δώσει ένα σκασμό λεφτά για να κάνουν το κομμάτι τους και το ίδιο μπορούσε να κάνει ο οποιοσδήποτε έβαζε στο 316 του το δημοφιλές «Μ PACK». Συνολικά παραρίχθηκαν 46,525 coupé μέχρι το 1998 που σταμάτησε η παράγωγη του, 12,114 Cabriole και 12,603 sedan μέχρι το Δεκέμβρη του 1999.
The Thing
Η τρίτη κατά σειρά γενιά Μ3 έχει κωδικό Ε46. Ίσως να είναι το τελειότερο Μ3 που βγήκε ποτέ στην αγορά, αφού μπορείς να συνδυάσεις την sport οδήγηση με ένα πανάκριβο σύνολο με πολυτελή καθίσματα και βεβαίως όλα τα κομφόρ που λένε. Τον Οκτώβρη του 2000 που έκανε την παγκόσμια εμφάνιση του, κάτω από το καπό του είχαν τοποθετήσει ένα μοτέρ 3,2lt ασφαλώς βελτιωμένο από την BMW Motorsport.
Ο κινητήρας είχε την μεγαλύτερη αναλογία ίππων ανά κυβικό με 343 PS και 36 κιλά ροπής με εξαίρεση βεβαίως τα αγωνιστικά μοτέρ της McLaren F1. Σε αυτή την έκδοση είδαμε μόνο δίπορτα και cabrio αυτοκίνητα αφού η sedan έκδοση καταργήθηκε. Το Ε46 είχε ένα εξατάχυτο Getrag σασμάν όμως προαιρετικά κάποιοι το αγόρασαν με το φανταστικό SMG drivelogic, γνωστό και ως SMG II. Ουσιαστικά είναι το ίδιο σασμάν με τη διάφορα ότι το ημιαυτόματο SMG είχε ηλεκτρουδραυλικό συμπλέκτη. Οι αλλαγές είχαν δυο τρόπους ή το κλασσικό λεβιέ ή τα paddles στο τιμόνι που πραγματικά δίνουν άλλη αίσθηση στην οδήγηση. Σε συνδυασμό με το μεταλλικό κι αγριεμένο ήχο του μοτέρ να φτάνει τις 8000 rpm ο οδηγός δεν θέλει να σηκωθεί από το κάθισμα ακόμα κι έχει πάει μέχρι το super market. Στην Αμερική η εκδόσεις ήταν ίδιες με μικρές διαφορές, όπως στον καταλύτη με αποτέλεσμα να αποδίδουν μερικούς ίππους λιγότερους. Δεν ήταν λίγα τα περιοδικά σε ολόκληρο τον κόσμο που συμπεριέλαβαν την έκδοση στη λίστα με τα αγαπημένα τους αυτοκίνητα, να σημειώσουμε όμως ότι σημαντικό ρόλο έπαιξε το εκπληκτικό σασμάν SMG. Εκτός από τις βασικές εκδόσεις είδαμε ξανά Μ3 SCL και Μ3 GTR. Ίσως τα πιο ζηλευτά BMW που κυκλοφορούσαν στους ευρωπαϊκούς δρόμους τη δεκαετία που μας πέρασε.
BMW E46
Ο Γιώργος δεν είχε στόχο ένα απόλυτο αγωνιστικό, όμως θέλει κάθε φορά που μπαίνει σε κάποια πίστα για shows ή προπόνηση να νιώθει ασφάλεια ώστε να κάνει πάντα το κάτι παραπάνω και να εντυπωσιάζει το κοινό. Βασικός στόχος όμως ήταν να μην φτάσει ο προϋπολογισμός στα ύψη γιατί τότε θα έβγαινε ασύμφορο το project. Ένα απλό BMW E46 1,6lt ήταν έτοιμο να δεχτεί όποιες αλλαγές επιθυμούσε ο «αφεντικός» του για να γίνει όπως έπρεπε. Το μοτέρ δε θα μπορούσε να είναι άλλο από το Μ3 του ίδιου μοντέλου αφού θα ήταν εύκολη δουλειά κι αμέσως η ιπποδύναμη θα ξεπερνούσε τα 340 PS όπως κι έγινε. Εξωτερικά δεν έχουν γίνει ουσιαστικά επεμβάσεις αφού αυτό είναι το επόμενο στάδιο. Ανοίγοντας τις πόρτες του εύκολα διακρίνουμε τα καθίσματα τύπου Bucket της Sparco και το «κλουβί» για την ασφάλεια αλλά και το δέσιμο. Οι μαμά αναρτήσεις όπως φαντάζεστε δεν ήταν ικανές να ανταπεξέλθουν, έτσι αντικαταστάθηκαν με ένα σετ της KW, για να σκληρύνει και να κάνει πιο εύκολα τις μεταφορές βάρους. Σαν κάθε drift car που σέβεται τον εαυτό του είναι εξοπλισμένο με υδραυλικό χειρόφρενο, το οποίο μάλιστα έχει έρθει στα μέτρα του οδηγού με μια κατασκευή στη λαβή έτσι ώστε να έρθει πιο ψηλά και κοντά στο τιμόνι, για να μην αναλώνεται σε περιττές κινήσεις και να παραμένει συγκεντρωμένος.
E30 για πάντα
Το λευκό Μ3 Ε30 είναι του Αλέκου ο οποίος κάνει τα πρώτα του βήματα στο χώρο του drift. Το μοτέρ που δίνει τη δύναμη που χρειάζεται είναι βεβαίως Μ αλλά όχι από τη σειρά 3. Το ηχηρό εξακύλινδρο σε σειρά από το Μ5 με περίπου 300 PS έχει αναλάβει το ρόλο της καρδιάς για το συγκεκριμένο project. Μετατροπή σε Μ3 και φουσκωτό και με ηλιοροφή παρακαλώ. Στο ταξίδι μας στο νησί το αυτοκίνητο δεν είχε τελειώσει για αυτό και δεν έχει roll cage, όμως σύμφωνα με τα λεγόμενα του ιδιοκτήτη είναι στα σκαριά για το άμεσο μέλλον. Οι αναρτήσεις της Bilstein έκαναν κι εδώ την εμφάνιση τους όμως και όχι για πάντα. Μπορεί για τις βόλτες στο δρόμο να είναι μια χαρά όταν όμως μπει σε μια πίστα οι κλίσεις που παίρνει θυμίζουν τον πύργο τις Πίζας κι αυτό δεν αρέσει καθόλου στον οδηγό, αφού καταβάλει υπερπροσπάθειες για να το κουμαντάρει, με τον τρόπου που θέλει. Ο Αλέκος κάθεται μέσα σε να bucket κάθισμα της Sparco και δένεται με ζώνες 4ων σημείων της Sabelt κι αφού είναι αυστηρά για προσωπική χρήση πίσω δεν υπάρχουν ούτε οι μοκέτες. Ο Αλέκος με την υπόλοιπη παρέα φεύγουν από την Κέρκυρα συχνά πυκνά για να διασκεδάσουν αλλά όχι σε μπουζούκια και ταβέρνες, το κομβόι καταλήγει σε μια πίστα στο Αγρίνιο αφού το νησί δεν έχει αυτή την πολυτέλεια. αυτό μας δείχνει το που μπορεί να σε φτάσει η «καύλα» σου.
The blue bird
Το θαλασσί Ε36 του Δημήτρη Μαθή είναι πιο κοντά στην τελική του μορφή όμως κι αυτό δεν είναι 100% ολοκληρωμένο. Μετατροπή σε Μ3 κι αυτό, με το μοτέρ της ίδιας γενεάς και πιο συγκεκριμένα αυτό με τα 321 PS. Ουσιαστικά για τις διαδρομές που οδηγά ο Δημήτρης δε χρειάζεται κάτι παραπάνω από δύναμη, αφού το συγκεκριμένο μοτέρ είναι γεμάτο παντού. Εμφανισιακά έχουν τοποθετηθεί προφυλακτήρες και πλαϊνά από το Μ3 με τα σημάδια του πολέμου να του δίνουν μια πιο αγριεμένη όψη. Στο εσωτερικό κι αυτή τη φορά συναντάμε καθίσματα bucket της Sparco με ζώνες 4ων σημείων της Sabelt. Την προστασία του οδηγού αλλά και την ακαμψία του αμαξώματος έχει βοηθήσει το χειροποίητο roll cage πολλαπλών συνδέσμων το οποίο αποτελεί μια πολλή σωστή κι όμορφη κατασκευή. Αναρτήσεις Bilstein και HR ελατήρια στο Μ3 του Δημήτρη για τα πρώτα του βήματα. Με λίγα χρήματα σχετικά, έχει ένα σετ αναρτήσεων απολύτως τίμιο αλλά σίγουρα πιο μαλακό από το απαιτούμενο για αγωνιστική χρήση. Στη μικρή μας «παράνομη» βόλτα σε μια βουνίσια διαδρομή του νησιού είδαμε ότι το αυτοκίνητο στέκεται πολύ καλά στο δρόμο με αυτά που έχει πάνω driftάροντας κατά βούληση.
Τεχνικά χαρακτηριστικά BMW E30
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
3535 cc, 24v, εξακύλινδρος σε σειρά
ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ
Σασμάν από Μ5
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Αμορτισέρ Bilstein,
ΦΡΕΝΑ
stock
ΤΡΟΧΟΙ, ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Ζάντες BMW Motorsport
EXTERIOR
Φουσκώματα Μ3 Ε30
INTERIOR
Κάθισμα οδηγού Sparco, τιμόνι Sparco, όργανα ενδείξεων θερμοκρασίας και πίεσης λαδιού roll cage
Τεχνικά χαρακτηριστικά BMW E46
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
3246 cc, 24v, εξακύλινδρος σε σειρά από Μ3 E46
ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ
Σασμάν από Μ3
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Αμορτισέρ Bilstein
ΦΡΕΝΑ
stock
ΤΡΟΧΟΙ, ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Ζάντες BMW Motorsport
EXTERIOR
stock
INTERIOR
Κάθισμα Sparco, τιμόνι Sparco, roll cage
Τεχνικά χαρακτηριστικά BMW E36
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
3201 cc, 24v, εξακύλινδρος σε σειρά
ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ
Σασμάν από Μ3
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Αμορτισέρ Bilstein, HR ελατήρια
ΦΡΕΝΑ
stock
ΤΡΟΧΟΙ, ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Ζάντες Shurihen, ελαστικά Nankan Ultra Sport NS-II
EXTERIOR
Εμπρός-πίσω- πλαϊνά Μ3
INTERIOR
Καθίσματα Sparco, τιμόνι Sparco, όργανα ενδείξεων, Roll cage