Subaru Impreza 860 PS
Tuned for Attack: Καλό το tuning, αλλά ακόμη καλύτερο όταν γίνεται για σοβαρό σκοπό.
Του Νίκου, Nizak, Ζακχαίου
To Time Attack Series της Αγγλίας είναι σίγουρα λόγος για να ξοδέψεις τον πακτωλό χρημάτων που κόστισε το πανέμορφο Impreza. Κρατιέσαι? Διακόσια χιλιαρικάκια θα χρεώσει η Roger Clark Motorsport (RCM) σε όποιον ζητήσει ένα εργαλείο σαν κι αυτό. Κι αν νομίζεις οτι το χορταστικά φαρδύ Impreza έχει φτιαχτεί για να μοστράρεται στο σαλόνι της Autosport κάνεις μεγάλο λάθος. Το εργαλείο είναι πλήρως λειτουργικό και πάντα μάχιμο με πολλές διακρίσεις στο ενεργητικό του, τόσο στο Βρετανικό Time Attack όσο και στα dragster που γίνονται στο νησί.
Αγαπάμε Impreza
Και ειδικά το πρώτο, το αυθεντικό, που χωρίς την τεράστια επιτυχία του, στοιχηματίζω πως κανείς δεν θα θεωρούσε ποθητό αυτοκίνητο κάποιο από τα Impreza που το διαδέχτηκαν. Η παραγωγή του ξεκίνησε το 1993 κι όμως ακόμη κάνει τα κεφάλια να γυρίζουν στο πέρασμα του. Γι αυτό βέβαια οφείλεται και η επιτυχία του μοντέλου στο WRC στα χέρια του αείμνηστου Colin McRae. Όπως και να το κάνεις η πρώτη γενιά Impreza απέκτησε φανατικούς φίλους σε όλον τον κόσμο και αν και η Subaru είχε ήδη κυκλοφορήσει το παρόμοιας φιλοσοφίας Legacy, έπρεπε να περιμένει το Impreza για να τη βάλει στην καρδιά των βενζινοκέφαλων ως κατασκευαστή σπορ μοντέλων. Το πρώτο Impreza με τον υπερτροφοδοτούμενο EJ20 κινητήρα κυκλοφόρησε στη χώρα μας αρχικά ως GT και με ιπποδύναμη 210 PS. Αργότερα ακολούθησαν οι εκδόσεις WRX STi το 1994, αρχικά μόνο στην Ιαπωνία. Ακολούθησε το 1995 η δίθυρη έκδοση και πολλές ακόμη εκδόσεις τόσο απλές όσο και σπορ όπως το 555, το P1 και το 22Β, για πολλούς το καλύτερο Impreza όλων των εποχών. Κοινή σε όλες τις εκδόσεις του Impreza ήταν και η διάταξη του κινητήρα που ήταν πάντα boxer με τη φιλοσοφία της εταιρίας να είναι πως οι κινητήρες boxer έχουν πιο ήρεμη λειτουργία αφού για τον κραδασμό ενός πιστονιού υπάρχει άλλο ένα που κινείται προς την αντίθετη πλευρά εξουδετερώνοντας τους κραδασμούς. Επιπρόσθετα κινητήρας και κιβώτιο είναι τοποθετημένα χαμηλότερα προσφέροντας χαμηλότερο κέντρο βάρους ενώ τα μπροστινά ημιαξόνια είναι ισομήκη, πράγμα που μειώνει το σπινάρισμα των μπροστινών τροχών.
Roger Clark Motorsport
H εταιρία ιδρύθηκε το 1991 από τον Roger Clark, θρυλικού ραλίστα της γηραιάς Αλβιόνας, από τον οποίο την κληρονόμησαν οι δύο γιοι του, Matt και Olly. Η RCM ασχολείται κυρίως με Impreza και Evo προσφέροντας προϊόντα και υπηρεσίες τόσο για τον απλό κάτοχο ενός τέτοιου αυτοκινήτου, όσο και γι αυτούς που ζητούν το κάτι περισσότερο συμμετέχοντας σε Time Attack και αγώνες. Για αυτό άλλωστε χτίστηκε και το συγκεκριμένο Impreza της παρουσίασης, για να πάρει μέρος στο Time Attack, στο Scooby Shout out αλλά και σε αγώνες sprint, πράγματα που γίνονται εδώ και χρόνια στην Αγγλία αλλά στη χώρα μας πλέον ακούγονται διαστημικά. Από τους δυο Clark ο Matt είναι το εργαλείο και ο Olly το τιμόνι της υπόθεσης. Το αυτοκίνητο έγινε πολύ γνωστό στο Βρετανικό Time Attack, όχι μόνο για τις καλές τους επιδόσεις αλλά και για την εν γένει παρουσία του. Πως να μην είναι έτσι, αφού τα δύο αδέρφια το καθαρίζουν ακόμη και από κάτω. Πραγματικά το αυτοκίνητο είναι αριστούργημα σε τέσσερις τροχούς αφού σε όλους τους τομείς φοράει τα καλύτερα. Δεν περιμέναμε κάτι διαφορετικό βέβαια από τους υιούς του Roger Clark. Δεν είναι τυχαίο πως η εταιρία έχει συμπεριληφθεί αρκετές φορές στο Βρετανικό Ten of the Best αλλά έχει ψηφισθεί Tuner of the Year 2007, 2008 και 2009.
Time Attack
Μπορεί το αυτοκίνητο μας να έρχεται από το Βρετανικό Time Attack αλλά το πιο γνωστό πρωτάθλημα αυτού του είδους είναι το Ιαπωνικό και ειδικά το Super Lap της πίστας Tsukuba στην Ιαπωνία. Ζητούμενο είναι η επίτευξη του ταχύτερου γύρου ή συνολικού χρόνου σε μια πίστα, με βελτιωμένα αυτοκίνητα που πληρούν κάποιους βασικούς κανονισμούς ασφαλείας αλλά σε καμιά περίπτωση δεν ακολουθούν full motorsport κανονισμούς σε ασφάλεια και μετατροπές όπως στα ράλι ή τις αναβάσεις. Με αυτόν τον τρόπο οι πίστες γίνονται τα δικαστήρια για τους βελτιωτές που πρέπει να έχουν ένα πολύ καλά στημένο, δυνατό αλλά και αξιόπιστο αυτοκίνητο για να διαπρέψουν. Αν κρίνεις από το Subaru της RCM μπορείς να καταλάβεις τι είδους αυτοκίνητα παίρνουν μέρος στο Βρετανικό Time Attack σε πίστες όπως το Oulton Park, το Knockhill, το Brands Hatch και το Snetterton. Καμία σχέση με το Ελληνικό Καρτόδρομο.
Το εργαλείο
Τι καλύτερος τρόπος για έναν βελτιωτή για να δείξει τη δουλειά του από το να κατασκευάσει ένα τέτοιο αυτοκίνητο? Όχι μόνο να το κατασκευάσει και να μείνει πάντα υπό εξέλιξη σε μια γωνία του συνεργείου, αλλά να είναι πλήρως ανταγωνιστικό και να ρίχνεται στη μάχη με κάθε ευκαιρία. Το θέμα είναι πως αυτό το εργαλείο μοιάζει σαν να μην έχει πατήσει ποτέ σε εξωτερικό χώρο. Είναι πραγματικά άψογο και αντικατοπτρίζει την αγάπη των ανθρώπων που έχουν ασχοληθεί μαζί του. Η αλήθεια όμως είναι πως αυτό το μπιμπελό είναι στην πραγματικότητα μια πολεμική μηχανή που περιμένει να επιτεθεί στο χρόνο, στη μάχη της πίστας. Είπαμε, Tuned for Attack!
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Ο EJ20 του συγκεκριμένου Impreza έχει αποκτήσει όλη την υποδομή που χρειάστηκε για να μπορέσει να αποδώσει αξιόπιστα τα 740 PS που βάζει στο δρόμο και τις πίστες. Ακόμη όμως κι αυτά δεν ήταν αρκετά, κι έτσι ένα κιτ νίτρου της Wizards of NOS, direct port παρακαλώ, δίνει επιπλέον 120 PS με την απόδοση να φτάνει τελικά τα 860 PS. Και αν νομίζεται πως απλά κάναμε μια πρόσθεση κάνετε λάθος αφού οι τύποι της RCM πάτησαν στο δυναμόμετρο με τα νίτρα!
Όλα ξεκίνησαν με τη μετατροπή των μπλοκ σε closed deck τα οποία στην συνέχεια στέγασαν έναν ατσάλινο billet στρόφαλο παρέα με μπιέλες Arrow και πιστόνια Omega με κεραμική επίστρωση. Όλα τα μέταλλα είναι WRC για μεγαλύτερη αξιοπιστία και απόδοση. Οι κυλινδροκεφαλές προέρχονται από STi και μετά την απαραίτητη ροική έκλεισαν με φλάτζες επιπέδου WRC σφραγίζοντας τη συμπίεση στο αρκετά υψηλό 9,5:1. Οι αυλοί τους δεν ανοίχθηκαν υπέρμετρα σε μια προσπάθεια να υπάρχει όσο μεγαλύτερο φάσμα στροφών ήταν δυνατόν. Οι βαλβίδες εξαγωγής είναι κατασκευασμένες από εξωτικό νιμόνιο, ένα κράμα που περιέχει νικέλιο, χρώμιο, τιτάνιο και αλουμίνιο και χρησιμοποιείται σε κινητήρες τζετ αφού αντέχει δυσθεώρητες θερμοκρασίες. Οι βαλβίδες εισαγωγής είναι ατσάλινες και όλα αυτά παίρνουν κίνηση από εκκεντροφόρους 290/10,5 στην εισαγωγή και 270/10,5 στην εξαγωγή , φυσικά με διπλά ελατήρια βαλβίδων και retainer τιτανίου. Ακόμη και οι ιμάντες εκκεντροφόρων είναι για χρήση WRC. Στον τομέα της τροφοδοσίας η μεγάλη δουλειά γίνεται από μια GT40/94 αλλά και αυτή χρειάζεται ένα σωρό πράγματα για να σβήσει τη δίψα που προκαλεί στον κινητήρα. Γι αυτό το λόγο υπάρχει οκτάμπεκο, πολλαπλή εισαγωγής από WRC S10 με πεταλούδα 75 mm. Όλες οι σωληνώσεις αέρα είναι 76 mm, ενώ υπάρχει τεράστιο front mount intercooler. Την ηλεκτρονική διαχείριση έχει αναλάβει ένας Motec M800 με traction control, nitrous control, launch control, anti-lag και data logging με πολυόργανο Motec.
CLOSED DECK
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Δεν υπάρχει σοβαρό αγωνιστικό χωρίς προσεγμένη μετάδοση και αυτό εδώ δεν είναι εξαίρεση. Η χελώνα του σασμάν είναι Subaru όμως έχει δεχθεί αρκετές τροποποιήσεις για να στεγάσει ένα εξάρι σετ σχέσεων. Το σασμάν μάλιστα είναι σειριακό με το σετ του αμπραγιάζ να είναι τρίδισκο και να έρχεται από την AP Racing. Ο τομέας των διαφορικών δεν έμεινε και αυτός παραπονεμένος με τα κορωνοπήνια εμπρός και πίσω να έχουν τελική σχέση μετάδοσης 3,9:1 και τα διαφορικά να είναι δισκάτα μπλοκέ. Όσον αφορά τους άξονες? Ο κεντρικός είναι carbon by TORQline ενώ τα ημιαξόνια είναι γομάρια της GKN.
ΣΑΣΙ
Όπως είναι φυσικό πρόκειται για έναν τομέα του αυτοκινήτου που έχει δεχθεί πολύ δουλειά και δεν εννοώ μόνοτα αλα 22Β φουσκωμένα φτερά τα οποία μάλιστα είναι λίγο φαρδύτερα του 22B. To πλαίσιο έχει ραφτεί στα σημεία χωρίς όμως υπερβολές αφού το υπερβολικό ράψιμο δεν σε κάνει να κερδίζεις τίποτα, ενώ σε περίπτωση ατυχήματος άντε ίσιωσε τα ραμμένα σαν τσιμέντα στραβά κομμάτια. Στους μπροστινούς θόλους έχουν δημιουργηθεί εσοχές για να μπορεί το τιμόνι να κόβει τέρμα ακόμη και με τερατώδεις τροχούς. Στο εσωτερικό ένα Group N roll cage είναι ο τέλειος συνδυασμός ανάμεσα σε ασφάλεια, ακαμψία αλλά και μειωμένο βάρος, το οποίο στην περίπτωση του λευκού Subaru φτάνει τα 1.100 kg.
ΑΕΡΟΔΥΝΑΜΙΚΗ
Η πίσω αεροτομή είναι γνήσια WRC από carbon. Χρειάστηκε όμως μερικές τροποποιήσεις αφού μπορεί να ήταν αρκετή για ένα WRC αλλά το λευκό αριστούργημα της RCM πιάνει τα 340 km/h. Πολύ πριν φτάσει αυτή την ταχύτητα η αεροτομή έσπαγε στη μέση γι αυτό και τοποθετήθηκαν τα πρόσθετα πλαστικά στηρίγματα κάτω από την πτέρυγα. Οι πλαϊνοί αεραγωγοί στο καπό είναι από 22Β ενώ ο κεντρικός είναι χειροποίητος. Για το τέλος αφήσαμε μερικές ακόμη αεροδυναμικές επεμβάσεις όπως το carbon spoiler και ο πίσω διαχύτης.
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Πολεμικό αλλά όχι απλά γδυμένο και αφημένο στην τύχη του είναι το εσωτερικό. Όσοι έχουν άσπρο αγωνιστικό ξέρουν πόσο δύσκολο είναι να το διατηρούν σε τέλεια κατάσταση. Θα κάνουμε απλή αναφορά στα καθίσματα της Recaro και τις ζώνες της Sabelt και θα επικεντρωθούμε σε πιο σοβαρά πράγματα. Πρώτα από όλα η κολώνα του τιμονιού είναι τραβηγμένη πίσω δημιουργώντας πολεμική θέση οδήγησης. Έπειτα είναι το ντυμένο με suede ταμπλό αλλά και η φανταστική οθόνη πολλαπλών ενδείξεων της Motec που έχει θρονιαστεί εκεί που βρισκόταν ο εργοστασιακός πίνακας οργάνων.
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Το εργαλείο έχει φτιαχτεί για να παίρνει πάσα στο Time Attack και γι αυτό χρειαζόταν σοβαρή δουλειά στην ανάρτηση. Έτσι μια πλήρως ρυθμιζόμενη ΕΧΕ-TC από WRC φυσικά. Όλοι οι σύνδεσμοι έχουν αντικατασταθεί από μπίλιες ενώ τα πάντα από κάτω (γέφυρες, ψαλίδια κλπ) είναι της STi και όχι από STi. Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί στη γεωμετρία, για αυτό υπάρχουν και ρυθμιζόμενα top mount.
ΤΡΟΧΟΙ ΦΡΕΝΑ
Οι ζάντες είναι 8,5x18 με ημιαγωνιστικά λάστιχα Pirelli. Τα πιο ενδιαφέροντα κρύβονται πίσω από αυτές και μιλάμε για τις δαγκάνες της AP Racing που αγκαλιάζουν δίσκους 364 mm εμπρός και 278 mm πίσω με carbon υλικά τριβής. Στα ενδιαφέροντα σημειώστε και την ανάποδη πεταλιέρα της Tilton. Έχεις φρενάρει ή ξεκινήσει με τέτοια? Σε πληροφορώ πως χρειάζεται αρκετή συνήθεια αλλά έχει καταπληκτική αίσθηση.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
SUBARU IMPREZA 860 PS
ΙΣΧΥΣ & ΡΟΠΗ ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΟΥ
740 PS + 120 PS Nitro
ΙΣΧΥΣ & ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΟΥ
210 PS / 29,6 kgm
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
EJ20, closed deck μπλοκ, ατσάλινος billet στρόφαλος, μπιέλες Arrow, πιστόνια Omega, μέταλλα WRC, ροική εξέλιξη κυλινδροκεφαλών, φλάτζες WRC, συμπίεση 9,5:1, βαλβίδες εξαγωγής από νιμόνιο, ατσάλινες βαλβίδες εισαγωγής, εκκεντροφόροι 290/10,5 στην εισαγωγή και 270/10,5 στην εξαγωγή, διπλά ελατήρια βαλβίδων, retainer τιτανίου, ιμάντες εκκεντροφόρων WRC, τούρμπο GT40/94, οκτάμπεκο, δύο τρόμπες Bosch, πολλαπλή εισαγωγής WRC S10 με πεταλούδα 75 mm, front mount intercooler Motec M800 ECU, Wizards of NOS direct port kit
ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ
Eξάρι σειριακό, αμπραγιάζ τρίδισκο AP Racing, κορωνοπήνια με τελική σχέση μετάδοσης 3,9:1, δισκάτα μπλοκέ, κεντρικός carbon TORQline, ημιαξόνια GKN
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Πλήρως ρυθμιζόμενη ΕΧΕ-TC WRC, μπίλιες, γέφυρες, ψαλίδια κλπ STi, ρυθμιζόμενα top mount
ΦΡΕΝΑ
Δαγκάνες AP Racing με δίσκους 364 mm εμπρός και 278 mm πίσω, carbon υλικά τριβής, πεταλιέρα Tilton
ΤΡΟΧΟΙ, ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Ζάντες 8,5x18 με ημιαγωνιστικά λάστιχα Pirelli
EXTERIOR
Φουσκωμένα μεταλλικά φτερά, αεροτομή carbon WRC, πλαϊνοί αεραγωγοί καπό 22Β, χειροποίητος κεντρικός αεραγωγός, προφυλακτήρες WRC, carbon spoiler
INTERIOR
Καθίσματα Recaro, ζώνες Sabelt, Group N Roll Cage, ταμπλό ντυμένο με suede, οθόνη πολλαπλών ενδείξεων Motec, carbon parts
ICE
Ποιος το χρειάζεται?
Powered By:
Roger Clark Motorsport, 19-20 Brindley Road, Hinckley, Leicester. Τηλ.: +44(0)1455610728