Toyota Celica Sprint 800 PS
Και τι έγινε που είναι από τα ασχημότερα Celica στον πλανήτη? Στο Goodwood λάμπει αυτός που κάνει τα χρονόμετρα κομματάκια, όχι ο μεγαλύτερος γόης…
Του Γιώργου (Déjà Vu) Χριστοδουλόπουλου
Αν οι Σάξονες ξέρουν να κάνουν ένα πράγμα τέλεια, αυτό είναι να παίρνουν οτιδήποτε, σημαντικό ή ασήμαντο, και να το εντάσσουν στην παράδοση, κληρονομιά τους, ή όπως αλλιώς θέλεις πες το. Βλέπεις, αν δεν έχεις Παρθενώνα, Πυραμίδες, ή έστω Κρεμαστούς Κήπους, αναγκάζεσαι να αρκεστείς σε αυτά που έχεις δημιουργήσει ο ίδιος. Κάπως έτσι μια μικρή πίστα σαν το Goodwood έχει φτάσει στο σημείο να αποτελεί μέρος της παγκόσμιας αυτοκινητιστικής παράδοσης, φιλοξενώντας ένα από τα σημαντικότερα events αυτοκίνησης σε ολόκληρο τον πλανήτη (Goodwood Festival of Speed), με αυτοκινητοβιομηχανίες, με αρκετούς από τους κορυφαίους οδηγούς, με απίστευτα αυτοκίνητα από custom κατασκευές μέχρι F1, να συμμετέχουν κάθε χρόνο. Εντάξει, κάποιοι το κάνουν για το θεαθήναι, αλλά κάποιοι άλλοι έχουν πιο… πονηρούς σκοπούς: να κατακτήσουν την κλασσική πλέον διαδρομή/ πίστα, γράφοντας τον καλύτερο χρόνο (ίσως για να γίνει πιο αποτελεσματικό το «θεαθήναι» τους, αλλά αυτή είναι μια άλλη ιστορία…).
Αυτός ήταν και ο στόχος του πορτοκαλί Toyota Celica που βλέπεις στις φωτό – και μάλιστα τον πέτυχε στο κέντρο!
Πολυβόλο
Μπορεί ένα αυτοκίνητο 15ετίας να βάλει κάτω σε πίστα παλιότερα μονοθέσια F1, όπως η McLaren -Cosworth M19A ή σύγχρονα αγωνιστικά σαν τη Maserati MC12 και την Mercedes SLS GT3? Και βέβαια, είναι η απάντηση, αρκεί να είναι εξοπλισμένο όπως πρέπει. Και το πορτοκαλί Toyota Celica Sprint είχε επάνω του όσα χρειαζόταν για να κυριεύσει το Goodwood, γράφοντας τον καλύτερο χρόνο όλων για το 2011. Η λίστα είναι μεγάλη, αλλά ας ξεκινήσω από τα βασικά: 800 άλογα σε 1.050 κιλά, καλά είναι, να τ’ αφήσω? Τ’ αφήνω. Το δίλιτρο μοτέρ με τούρμπο και κομπρέσσορα και νίτρο σου κάνει? Πιστεύω πως ναι. Τα γονίδια, σε όλους τους τομείς του αυτοκινήτου, από Corolla WRC, λες ότι βοηθάνε? Σίγουρα, λέω εγώ. Το «θεόκλειστο» αεροδυναμικό πακέτο? Τσεκ. Και βέβαια, επειδή το Celica δεν είναι τηλεκατευθυνόμενο, παίζει ρόλο και ο δις πρωταθλητής Βρετανίας στα ράλλυ, Jonny Milner (καμιά σχέση με τυρί για τοστ…), που βρισκόταν στο τιμόνι, σωστά? Έτσι μπράβο.
Με αυτά λοιπόν τα διαπιστευτήρια το Celica κατατρόπωσε τα περίπου 200 αυτοκίνητα που έλαβαν μέρος στο event, γράφοντας τον καλύτερο χρόνο –και μάλιστα με διαφορά- στην ανηφορική πίστα. Αν σου λέει κάτι ο χρόνος, δεν είναι εύκολο να συμπληρώσεις το Goodwood σε 48,1 secs, άσε που ο επόμενος καλύτερος (Maserati MC12 παρακαλώ) βρέθηκε πίσω κατά 1,48 secs!
Κοινώς, το Toyota Celica Sprint έσπειρε κανονικά και δε χωράει καμιά αντίρρηση σε αυτό.
Ασχημόπαπο
Είναι πολύ δύσκολο ένα πρακτικό σχήμα να είναι όμορφο ταυτόχρονα – οι εξαιρέσεις στον κανόνα αυτόν είναι ελάχιστες, και το συγκεκριμένο Celica δεν περιλαμβάνεται σε αυτές. Όταν πας για χρόνο όμως, δε νοιάζεσαι για τέτοιες «λεπτομέρειες» - απλά αξιοποιείς ό,τι μπορούν να σου δώσουν οι επεμβάσεις στην αεροδυναμική και βγάζεις το σκασμό. Βέβαια, όταν σου «κοτσάρουν» πάνω στο εργαλείο μπλοκέ διαφορικά και ανάρτηση από Corolla WRC, ξέρεις ότι βελτιώνεται και η μηχανική σου πρόσφυση, αλλά δεν έχεις λόγο να γκρινιάξεις. Ακόμα περισσότερο όταν μέσα από τις 17άρες σου Team Dynamics προβάλλουν τετραπίστονα φρένα Alcon α λα Corolla WRC. Ούτε βέβαια σε χαλάει το σειριακό, εξατάχυτο κιβώτιο της MakTraK ή τα ημιαξόνια προδιαγραφών WRC. Για το γυμνό εσωτερικό ίσως και να στραβώνεις λιγάκι, αν είσαι λιγάκι κυριλέ τύπος, αλλά το γεγονός ότι από τα 1.390 κιλά που ζυγίζει ένα συνηθισμένο Toyota Celica GT-Four, αυτό εδώ έχει φτάσει τα 1.050, σίγουρα βοηθά να αλλάξεις γνώμη.
Όποια και να είναι η γνώμη σου ωστόσο για το αυτοκίνητο, το δεδομένο είναι ένα: αυτό εδώ το εργαλείο μεγαλώνει την κληρονομιά, παράδοση ή όπως αλλιώς θέλεις πες το, της Toyota, η οποία μετά το WRC, μετά το Pikes Peak, τα sports cars, την F1 (χαχααχαχχαχα!) και διάφορες άλλες μορφές αγώνων, τώρα διαπρέπει και στο Goodwood. Άντε, χαρείτε το όσο μπορείτε απανταχού Celicάκηδες, του χρόνου ο Milner παίζει να κατέβει με διαφορετικό εργαλείο!
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Δίλιτρος, τετρακύλινδρος και 16βάλβιδος, ο κινητήρας του Celica Sprint βασίζεται σε μπλοκ από Corolla WRC και έχει ατσαλωθεί κανονικά με σφυρήλατο στρόφαλο, μπιέλες Wossner drag-spec και σφυρήλατα πιστόνια της Mahle, ώστε να μπορεί να χτυπά εννιάρες χωρίς πρόβλημα. Η κεφαλή Group A έχει φυσικά εξελιχθεί ροϊκά, η συμπίεση βρίσκεται στο 9,5:1, ενώ οι βαλβίδες εξαγωγής έχουν αντικατασταθεί από μεγαλύτερες κατά 1,5mm, προερχόμενες επίσης από WRC, όπως συμβαίνει και με τους εκκεντροφόρους, που έχουν βύθιση 12,5mm και διάρκεια που δεν ανακοινώνεται, γαμώ τη μυστικοπάθειά μου!
Η πολλαπλή εξαγωγής προέρχεται από, τι έκπληξη, Corolla WRC, και πάνω της έχουν κουμπώσει μια τουρμπίνα Garrett GT35/42, υπάρχει όμως κι ένας κομπρέσσορας Rotrex C38-94 – οπότε καταλαβαίνεις πως οι έννοιες «υστέρηση» και «ψόφος στις χαμηλές» δεν υφίστανται. για να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τη διάταξη τούρμπο/κομπρέσσορα, το εργαλείο διαθέτει και σύστημα bypass, το οποίο απενεργοποιεί τον δεύτερο όταν δε χρειάζεται, προφανώς όταν φουσκώνει για τα καλά η Garrett! Ο δρόμος των καυσαερίων περνά μέσα από μια εξάτμιση Φ76 και κάπου στην πορεία παίζει η απαραίτητη εξωτερική wastegate.
Από εκεί και πέρα έχουμε δυο αντλίες καυσίμου από WRC, οι οποίες τροφοδοτούν με καύσιμο VP Q16 τα μπεκ 1.100cc της TRD, ένα front-mount intercooler και ένα νέο ψυγείο από κράμα αλουμινίου, ώστε οι θερμοκρασίες να κρατούνται στο επιθυμητό επίπεδο – μην ξεχνάς ότι, με το bodykit σχεδόν εντελώς «κλειστό», κάθε μόριο αέρα που περνά στο μοτέρ είναι σημαντικό.
Με το σύστημα υπερλπήρωσης να λειτουργεί στα 2 bar και με 100άρι νίτρο να βάζει το χεράκι του στην ενδυνάμωσή του, το μοτέρ αποδίδει περίπου 800 PS στις 7.500 rpm, με τη ροπή να μην ανακοινώνεται – «δεν θα ξεστραβώσουμε εμείς τους αδαείς», είναι σα να ακούω να λένε οι άνθρωποι της Toyota!
Α, ξέχασα να αναφέρω για την ECU, μια Motec M400 προγραμματισμένη από τον αρκετά γνωστό στη Γηραιά Αλβιόνα, Fraser McKellar, που ανέλαβε και τη ροϊκή εξέλιξη της κεφαλής.
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Το τετρακίνητο Celica έχει αρκετή δύναμη και είναι σεταρισμένο ώστε να μην πηγαίνει χαμένη ούτε μισή οπλή αλόγου από αυτά που βγάζει το μοτέρ. Το εξατάχυτο, σειριακό κιβώτιο MakTraK έχει τις σχέσεις που χρειάζονται για μια πίστα σαν το Goodwood και λειτουργεί με σύστημα paddles της Geartonics, ενώ ο τρίδισκος συμπλέκτης της Fensport βοηθά στην αποτελεσματικότητα και την αξιοπιστία. Τέλος, για να μην υπάρχουν απρόοπτα, τα ημιαξόνια έχουν αντικατασταθεί με νέα, προδιαγραφών WRC.
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Για να στρίβει τραίνο στην πίστα το μηχάνημα, έγινε πολλή δουλειά στην ανάρτηση: οι θόλοι ψήλωσαν και πάνω τους κούμπωσαν αμορτισέρ Reiger για Toyota Corolla WRC, με εμπρός ελατήρια των 110Nm και πίσω των 90Nm. Για να ενισχυθεί επιπλέον η ακαμψία, τα υποπλαίσια έχουν αντικατασταθεί με σωληνοειδή από WRC Group A, ενώ και το σασί έχει ραφτεί και ελαφρώσει, με αποτέλεσμα το βάρος να έχει μειωθεί στα 1.050 κιλά.
ΦΡΕΝΑ
Δοκιμασμένη και ικανή η λύση που έχει επιλεγεί στα φρένα: ένα σετ τετραπίστονα Alcon Corolla WRC με τρυπητούς δίσκους 343mm βρίσκεται εμπρός, ενώ πίσω έχουμε επίσης τετραπίστονα με τρυπητούς δίσκους 295mm. Τα τακάκια είναι carbon/μεταλλικά και βέβαια το υδραυλικό χειρόφρενο δε θα μπορούσε να λείπει από μια τέτοιου είδους κατασκευή.
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ/ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
Αυτό που κάνει στα μάτια μου το Celica Sprint άσχημο, είναι που το κάνει και πιο αποτελεσματικό. Μιλώ φυσικά για το bodykit με το σπόιλερ-χορτοκοπτικό, τον διαχωριστή ροής, τα πλευρικά πτερύγια, τα φαρδιά φτερά, το diffuser, τα καλυμμένα φανάρια και το επίπεδο πάτωμα. Τουλάχιστον, για να μαζέψουν τα ασυμμάζευτα, οι άνθρωποι της Toyota το επένδυσαν με βυνίλιο σε χρώμα Nurbrugring Orange, προερχόμενο από το Lexus LFA.
Τώρα, στην καμπίνα του οδηγού μπορείς να δεις όσα περίμενες σε ένα αγωνιστικό: το εκπληκτικό, αλουμινένιο bucket της Kirkey έχει τοποθετηθεί περίπου 30 εκατοστά πιο πίσω για καλύτερη κατανομή βάρους, το τιμόνι της Momo έχει χειριστήρια για το launch control και το νίτρο, ενώ ενδείξεις για πίεση καυσίμου, υπερπλήρωση, αλλά και knock/Air Fuel Ratio sensor είναι διαθέσιμες για τον Milner – ενώ ένα roll-cage T45 φροντίζει για την ασφάλειά του σε περίπτωση στραβής. Το ταμπλό έχει επενδυθεί με ειδικό ύφασμα για να μειωθούν οι αντικατοπτρισμοί του ήλιου – και εννοείται ότι οτιδήποτε περιττό αφαιρέθηκε από το cockpit για λόγους βάρους.
GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED
Κάθε χρόνο διοργανώνεται στο Goodwood της Μ. Βρετανίας το σημαντικότερο ίσως event αυτοκίνησης του κόσμου, το Goodwood Festival of Speed. Κατά τη διάρκεια του τριημέρου που διοργανώνεται, οι θεατές συρρέουν κατά δεκάδες χιλιάδες για να θαυμάσουν εκπληκτικά αυτοκίνητα, ιστορικά, σύγχρονα, αγωνιστικά, παραγωγής, πρωτότυπα και ό,τι άλλο μπορείς να φανταστείς, τα οποία οδηγούν θεούληδες-οδηγοί από το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον των αγώνων αυτοκινήτου. Μια βόλτα εκεί σε βοηθά να κατανοήσεις καλύτερα την ιστορία του αυτοκινήτου ως αντικειμένου λατρείας – και σίγουρα αποτελεί ένα από τα μέρη που οφείλει να επισκεφθεί όποιος γκαζοκέφαλος θέλει να σέβεται τον εαυτό του.
JONNY MILNER
Ο δεύτερος στο περσινό και νικητής στο φετινό Goodwood Festival of Speed Jonny Milner, στα 42 του σήμερα, ξεκίνησε την καριέρα του το 1985 σε αγώνες Grass Track. Αργότερα ασχολήθηκε με το Rallycross, όπου κατέκτησε τίτλους, πριν περάσει στα ράλλυ και στεφθεί πρωταθλητής Βρετανίας. Μεγάλες διακρίσεις πέτυχε ακόμα στο Toyota Sprint Challenge, στο MSA National Gravel Rally, αλλά και στο Mitsubishi Challenge.
Ψάξε στο YouTube για «Jonny Milner Goodwood 2011 Toyota Celica» για να δεις τα κατορθώματά του!
Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΙΣΧΥΣ & ΡΟΠΗ ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΟΥ
800 PS @ 7.500rpm / επτασφράγιστο μυστικό
ΙΣΧΥΣ & ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΟΥ
255 PS @ 6.000 rpm / 31 kgm @ 4.000 rpm
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.998cc, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, μπλοκ WRC, σφυρήλατος στρόφαλος, μπιέλες Wossner drag-spec, σφυρήλατα πιστόνια Mahle, ροϊκά εξελιγμένη κεφαλή Group A by Fraser McKellar, βαλβίδες εξαγωγής WRC +1.5mm, εκκεντροφόροι WRC με βύθιση 12,5mm, πολλαπλή εξαγωγής Corolla WRC, εξάτμιση Φ76, τουρμπίνα Garrett GT35/42, Rotrex C38-94 supercharger, εξωτερική wastegate, front-mount intercooler, αλουμινένιο ψυγείο, 2x αντλίες καυσίμου WRC, μπεκ TRD 1.100cc, καύσιμα VP Q16, ECU Motec M400
ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ
Εξατάχυτο, σειριακό κιβώτιο MakTraK, τρίδισκος συμπλέκτης Fensport, μπλοκέ διαφορικά Maktrack 50/50, σύστημα paddles Geartonics, ημιαξόνια WRC-spec
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Αμορτισέρ Reiger Toyota Corolla WRC, εμπρός ελατήρια 110NM, πίσω ελατήρια 90NM, ψηλότεροι θόλοι, raised suspension mounting points, σωληνοειδή υποπλαίσια WRC Group A, ραμμένο και ελαφρωμένο σασί
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός τετραπίστονα Alcon Corolla WRC με τρυπητούς δίσκους 343mm, πίσω τετραπίστονα Alcon Corolla WRC με τρυπητούς δίσκους 295mm, τακάκια carbon/μεταλλικά WRC, υδραυλικό χειρόφρενο
ΤΡΟΧΟΙ, ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Ζάντες Team Dynamics Pro Race 9x17 ιντσών με ελαστικά Toyo R888 GG διαστάσεων 245/45
EXTERIOR
Πακέτο αεροδυναμικής βελτίωσης με εμπρός διαχωριστή ροής, πλευρικά πτερύγια, φαρδιά φτερά, diffuser, επίπεδο πάτωμα, καλυμμένα φανάρια, αυτοκόλλητη επένδυση LFA Nurbrugring Orange
INTERIOR
Ελαφρωμένο και επενδυμένο με ύφασμα ταμπλό, αλουμινένια buckets Kirkey 30cm πιο πίσω, roll-cage T45, τιμόνι Μomo με χειριστήρια launch control και νίτρου, ενδείξεις πίεσης καυσίμου, πίεσης υπερπλήρωσης, knock/Air Fuel Ratio sensor