Toyota Starlet Glanza 215 PS
Μπορεί να σταμάτησε η παραγωγή του όμως κανείς δεν μπορεί να σταματήσει τη βελτίωσή του
Kείμενο Δημήτρης Mts Παρασκευόπουλος
Περίπου 13 χρόνια πίσω αραχτός στην άκρη του δρόμου με παρέα «μηχανόβια» κι όρεξη όσο δε φαντάζεστε. Εκείνη την εποχή τα αυτοκίνητα ήταν ασήμαντα για εμάς, διτροχοβαρεμένους, εκτός από μερικά που συνήθως ήταν μικρά και μαμουνιάρικα. Το σίγουρο όμως ήταν ότι από τότε είχαμε προσβληθεί από το μικρόβιο της «γιαπωνεζοφίλιας» κι όλα τα μηχανάκια της παρέας ήταν από τη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου αφού επιδόσεις κι αξιοπιστία ήταν συνώνυμα με τη χώρα.
Εκείνο το βράδυ λοιπόν καθώς τα λέγαμε με την παρέα και χαβαλεδιάζαμε έσκασε ένα μικρό αυτοκινητάκι με αγριάδα και σοβαρότητα συνδυασμένα άψογα. Οι καμπύλες του έδεναν με το μαμά body kit και το μοτέρ του κελαηδούσε, ήταν ένα Toyota Starlet με τα χαρακτηριστικά Glanza. Δεν είχα ξαναδεί μέχρι τότε το συγκεκριμένο μοντέλο και πραγματικά εντυπωσιάστηκα. Όταν έμαθα από τον οδηγό του ότι από τη μάνα του απέδιδε 135 τουρμπάτα άλογα, ψάρωσα. Ήταν σίγουρα το πιο όμορφο starlet που έβγαλε η Toyota, το οποίο σε συνδυασμό με το μοτέρ έκαψε πολλές καρδιές «κοντροκαβουρέων» της εποχής. Στη χώρα μας δεν έφτασε ποτέ αυτή η έκδοση όμως έφτασαν όλα όσα χρειαζόσουν για να το κάνεις ίδιο κι απαράλλακτο. Αρκετά χρόνια μετά από την ημέρα που σταμάτησε το εργοστάσιο να το συναρμολογεί, το Burn Out βρήκε στη Θεσσαλονίκη ένα Glanza και δεν έχασε την ευκαιρία να σας το παρουσιάσει στην διαδρομή της Drive Park στο Ν. Ρύσσιο.
Glanzaed
Ο Σωκράτης είναι ο ιδιοκτήτης του συγκεκριμένου starlet κι είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα. Αρχικά με το look, έχει τοποθετήσει τα πάντα ώστε να μπορεί υπερήφανος να λέει ότι έχει ένα Starlet Glanza στην κατοχή του. Εμπρός και πίσω προφυλακτήρες, πλαϊνά spoilers, αεροτομή, φανάρια και το σημαντικότερο ο χαρακτηριστικός αεραγωγός το καπό. Το πιο εντυπωσιακό ουσιαστικά είναι ότι το starlet του φίλου μας έχει «μαμά» Body kit και κατά την ταπεινή μου άποψη είναι το ομορφότερο για το συγκεκριμένο μοντέλο. Σε συνδυασμό με το δυνατό μοτεράκι καβαλάει ένα σπάνιο μηχάνημα που μόνο απαρατήρητο δεν περνά, χωρίς να είναι «καβουράκι». Στο εσωτερικό δεν έχουν γίνει πολλές επεμβάσεις τα κάθισμα τύπου bucket από τη μαμά εταιρία είναι πολύ «σωστά» για να αλλαχτούν κι βέβαια δένουν απόλυτα με το υπόλοιπο. Το μόνο προδίδει ουσιαστικά την βελτίωση του είναι το οργανάκι της Apexi, το Turbotimer της HKS και το Boost controller EVC-S HKS.
Full
Ο Σωκράτης δεν περιορίστηκε στο look. Ένα πραγματικό Glanza φοράει τον τουρμπίσιο 4Ε-FTE. Το engine swap άλλαξε εντελώς το χαρακτήρα του αλλά ακόμη κι αυτό το μοτέρ δεν έμεινε καθόλου μαμά. Με την ιπποδύναμη να έχει σχεδόν διπλασιαστεί το πατινάρισμα θα έκανε την εμφάνιση του, για αυτό και οι υπεύθυνοι της αναβάθμισης δεν έμειναν με σταυρωμένα τα χέρια. Αμέσως παρήγγειλαν ένα εξάφτερο δίσκο πλατό από την Exedy για να εξαφανίσουν το φαινόμενο του πατιναρίσματος. Πραγματικά τα κατάφεραν, όσο κι αν βασανίσεις το εν λόγο «κερατάκι» δεν υπάρχει περίπτωση ο δίσκος να σου παραπονεθεί καθόλου. Πάτημα στο πάτημα και αυτό εκεί, να περνάει τη δύναμη και το πρόβλημα να μεταφέρεται στα ελαστικά αφού το πατινάρισμα πλέον έγινε σπινάρισμα. Το σασμάν είναι από Glanza V με κωδικό C56, το οποίο είναι πιο ανθεκτικό από το μαμά του κι έχει τουρμπίσιες σχέσεις. Την ημέρα της φωτογράφησης δεν είχαν φτάσει τα φρένα κι έτσι το βλέπετε με τα μαμά, όμως πλέον το starlet φρενάρει τους αεριζόμενους χαραχτούς δίσκους των 280 mm με τις εξαπίστονες δαγκάνες της D2 και το φρενάρισμα του να έχει βελτιωθεί κατά πολύ. Στον τομέα της ανάρτησης λόγο του ότι το αυτοκίνητο είναι βολτάδικο, ως επί το πλείστον, οι αναρτήσεις που τοποθετήθηκαν δεν το σκλήρυναν τόσο ώστε να χάσει την άνεσή του. Αμορτισέρ της Kayaba περιτυλιγμένα από ελατήρια της HR και οι καθημερινές βόλτες αλλάζουν, πλέον είναι πιο σβέλτες και σίγουρα δυσάρεστες για τους επίδοξους αντιπάλους των φαναριών.
Stay Cool
Μπορεί τελικά το νούμερο στο δυναμόμετρο να μην είναι και τόσο εντυπωσιακό όμως η απόδοση του στο δρόμο σύμφωνα με το ιδιοκτήτη είναι παραπάνω από ικανοποιητική. Φήμες λένε ότι άνοιξε με Evo X από ρολαριστές και του άνοιξε χωρίς πολλούς ενδοιασμούς μέχρι το 400άρι. Ένα μικρό αυτοκίνητο είναι τόσο ελαφρύ ώστε και με 215 PS να σου χαρίσει απίστευτες στιγμές, τόσο κοντράδικες όσο και στριφτερές, αναλόγως τι τραβάει η όρεξη σου. Άσε που πολλές γκομενίτσες τα θεωρούν γλυκούλικα και γουστάρουν να σελώνουν.
KINHTΗΡΑΣ
Αφού σκοπός ήταν η αναβάθμιση της ιπποδύναμης και συνεπώς των επιδόσεων, δε θα ήταν δυνατό να μείνουν τα μαμά εντόσθια στο μοτέρ. Τα σφυρήλατα πιστόνια της Wiseco είναι δεμένα σε μπιέλες της Pauter για να φτάσουν την αξιοπιστία στο έπακρον, αποτελώντας μια ανθεκτική συνταγή. Κλείνοντας το καπάκι της κεφαλής δε θα μπορούσε σε καμία περίπτωση να τοποθεθεί μαμά φλάντζα, έτσι χρησιμοποίηθηκε μεταλλική που είναι πιο ανθεκτική στις υψηλές θερμοκρασίες. Η τουρμπίνα αντικαταστάθηκε από τη ρουλεμανάτη GT2560R της Garrett παροχής έως 330 Ps, η οποία είναι μια καλή λύση για κινητήρες 1.300 έως 1.600cc. Αφού μιλάμε για αναβάθμιση του turbo έπρεπε να τοποθετηθεί και μια εξωτερική wastegate 38mm της Tial για να ψαρώνουν οι φιλήσυχοι πολίτες της συμπρωτεύουσας. Σε αυτό βοηθά και η χειροποίητη ολόσωμη εξάτμιση με χταπόδι χειροποίητο 38mm και downpipe 60mm που έχει τοποθετηθεί για να στέλνει τα καυσαέρια στην άγουσα βγάζοντας ένα μελωδικό μπάσο θόρυβο. Χειροποίητο είναι και το intercooler.
Είναι λογικό το μοτέρ να χρειάζεται extra καύσιμο για να αποδώσει τα μέγιστα. Έτσι τοποθετήθηκαν 440άρια μπεκ και μια αντλία βενζίνης της Bosch 280. Όπως στα περισσότερα βελτιωμένα της χώρας έτσι και στο συγκεκριμένο όλες οι βίδες του μοτέρ αντικαταστάθηκαν με ARP. Αν πρόκειται να βελτιώσετε το αυτοκίνητο σας υπό οποιονδήποτε τρόπο τότε σίγουρα αν ξέρετε την αναλογία αέρα/καυσίμου θα πετύχετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα αποφεύγοντας πιθανή καταστροφή του μοτέρ. Έτσι χρησιμοποιήθηκε στην προκειμένη περίπτωση ένας αισθητήρας Wideband της AEM οποίος είναι ο πιο ακριβής και γρήγορος της αναλυτής της αγοράς. Ανοίγοντας το καπό το πρώτο εξάρτημα που θα πέσει πάνω το μάτι σου είναι το φίλτρο αέρος τύπου μανιτάρι της GReddy το οποίο φροντίζει να μη ρουφήξει καμία κάλτσα το turbo. Σειρά έιχε η ρύθμιση στα ηλεκτρικά έτσι ώστε το μοτέρ να αποδώσει τα αναμενόμενα. Λόγο οικονομικών δυσχερειών κι άσχημων οικογενειακών υποχρεώσεων ο Σωκράτης πούλησε τον άγραφο εγκέφαλο που θα χρησιμοποιούσε και προτίμησε να κάνει τη δουλειά του ένα E-Manage της Greddy. Ελπίζουμε στο μέλλον να ξαναμαζευτούν τα χρήματα και να τοποθετηθεί ο άγραφος και το σωστό πρόγραμμα για να είναι ολοκληρωμένο.
History lessons
Οι κινητήρες Ε προέρχονται από μια κλασσική ιαπωνική οικογένεια με 4 κυλίνδρους σε σειρά και ιμάντα χρονισμού. Διαθέτουν μεταλλικό μπλοκ και αλουμινένιο καπάκι κεφαλής αλλά και πολλά περιθώρια βελτίωσης. Το μοτέρ της Toyota με κωδικό 4E-FTE εμφανίστηκε στα Starlet GT (EP82) και Glanza V(EP91) τα οποία ήταν διαθέσιμα μόνο στην ιαπωνική αγορά ή σε Video Games. Το Starlet GT βγήκε στην παραγωγή από το 1989 μέχρι το 1995 κι έπειτα αντικαταστάθηκε το 1996 από το Glanza το οποίο έμεινε στην αγορά μέχρι το 1999 όπου και σταμάτησε η παραγωγή του. Πρέπει να τονίσουμε ότι εκτός από την εξωτερική εμφάνισή τους είχαν κι έναν ακόμη πολύ καλό λόγο για να προσελκύουν τους επίδοξους ιδιοκτήτες, οι επιδόσεις του μοτερ αλλά και η αξιοπιστία του. Ο 4E-FTE ήταν ο πιο δυνατός κινητήρας της σειράς Ε που παράχθηκε ποτέ. Το εν λόγο μοτέρ αποτέλεσε λύση για αρκετούς kavlomenous οι οποίοι το τοποθετούσαν σε μικρά Toyota όπως Corolla και Starlet και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία αφού από τη μάνα του απέδιδε 135 PS και 16 κιλά ροπής. Καταλαβαίνετε ότι οι μικρές κι ελαφριές καρότσες είναι ότι του πρέπει, χαρακτηριστικά το Glanza μαμά έφτανε τα 100 χιλιόμετρα σε μόλις 8,2 sec.
Box off
Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΙΣΧΥΣ & ΡΟΠΗ ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΟΥ
215 PS @ rpm / …. kgm @ rpm
ΙΣΧΥΣ & ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΟΥ
135 PS @ 6.400 rpm / 16 kgm @ 4.800 rpm
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
1.331cc, 16v, πιστόνια σφυρήλατα Wiseco, μπιέλες Pauter, βίδες ARP όλο το μοτέρ, μεταλλική φλάντζα κεφαλής, μπεκ 440cc, αντλία βενζίνης Bosch 280, Turbo Garrett 25.60, External Tial 38mm, χταπόδι χειροποίητο 38mm, ολόσωμη εξάτμιση με downpipe 60mm, intercooler χειροποίητο, εγκέφαλος Greddy e Manage, μανιτάρι Greddy, σκάστρα Greddy, AEM Wideband, Μπουζοκαλώδια ενισχυμένα, ψυγείο νερού mishimoto, μπουζί Greddy
ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ
Σασμάν C56 Glanza, δίσκο πλατό 6άφτερο Exedy
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Kayaba, ελατήρια HR
ΦΡΕΝΑ
D2 6πίστονα, αεριζόμενους χαραχτούς δίσκους 280 mm
ΤΡΟΧΟΙ, ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Ζάντες 17άρες Kosei
EXTERIOR
Look Glanza
INTERIOR
Οργανάκι Apexi, Turbotimer HKS, Boost controller Evc-S HKS
Powered By
Garage Work Shop
Παύλος Βουλγάρογλου
Θερμαϊκού 17, Νέα Ευκαρπία
Τηλ. 2310 655830